NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Speedyswede
#1542132
Jag har en -2009 V50 1.8F sedan en tid. Bilen har gått endast 11000 mil och har en gnisslande multirem. Sannolikt är denna aldrig bytt och med tanke på tioårsintervallet är det ju mer än hög tid.
Remmen som sitter på bilen idag är av stretch typ med fast spännrulle. Läste någonstans att Volvo har uppdaterat sina remsatser med en fjäderbelastad spännare. Min volvo handlare visste dock inget om det.
Någon här som vet? Kan jag köpa t.ex SKF:s remsats med justerbar spännare och få den att passa på min bil? Eller ska jag fortsätta med samma typ av rem som sitter orginal?
av binkie
#1542147
Du har två remmar. Den stora har en spännare och precis som du säger så var original spännaren så att man stretchade remmen och drog på den från sidan. Volvo kom med en ny version med automatisk justering som man spänner upp med 17mm fattning.

Den mindre remmen till ac kompressorn har dock ingen spännare. Finns ett specialverktyg för att vrida över remmen men oftast resulterade det i att remmen blev skadad. Nuförtiden så lossar vi oftast kompressorn, lägger dit remmen och presser tillbaka kompressorn med en växellådsdomkraft. Snabbt och smidigt.
av Volvotjej76
#1543118
Har du bytt multiremmen än? Jag har också em v50 1.8F -2009 o har nyss bytt multirem på min. Jag har en stretchrem och har ingen remspännare till den. Skulle vara så enligt verkstadsmekanikern.
Men kanske finns olika till denna bil?
Senast redigerad av 1 Volvotjej76, redigerad totalt 0 gånger.
av binkie
#1543119
Volvotjej76 skrev: lör 03 jun 2023, 00:13 Har du bytt multiremmen än? Jag har också em v50 1.8F -2009 o har nyss bytt multirem på min. Jag har en av stretchtyp och har ingen spännare , utan en fast. Skulle va så enligt mekaniken.
Men kanske finns olika till denna modell?
Se mitt tidigare inlägg gällande version på remspännare. Har du redan bytt remmen och satt dit en remspännare av dem gamla typen som man stretchar remmen med så fortsätt köra med den.
Användarvisningsbild
av paul1975
#1543321
Jag bytte remmar på min nu precis. Både generator och AC. Båda är av stretchtyp. Lossade den lilla genom att lossa kompressorn som påpekats innan i tråden. Den långa PK1249SF monterade jag genom buntband på den stora remskivan, och sen vrida om.
Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Den eviga däcksfrågan

Varför spacers, det är inte bra för[…]

S80

Söker en S80 2007-2016 Manuell . Välv&ar[…]