NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hersby
#1542080
Hej! Jag skall byta höger hjullager fram på min V50 årsmodell 2010, 1,6 drive.
Jag har tagit hem ett premium-lager FAG 713660440. Det ska enligt OE nummer passa min bil.
Jag kan dock inte hitta några uppgifter om att detta lager ska ha inbyggd magnetisk ABS sensor, vilket nog krävs för att ABS och antispinn ska fungera. Är det någon som vet hur det förhåller sig specifikt beträffande just detta lager?
Användarvisningsbild
av HCP
#1542099
På de bilder jag hittade på nätet ser det ut som magnetringen sitter där.
Sensorn sitter i navet/spindeln på bilen och läser av pulserna från magnetringen (i lagret)
av Hersby
#1542205
Tack för era svar. Ja, jag läste också hos tillverkaren FAG schaeffler att lagret var av generation 2.1 (multipole encoder and snap ring) så magnetringen sitter i lagret.
Och OE numret stämmer också med det som står i Vida för min bil 31340604.
Sedan får vi se hur det går att byta. Jag har dock den speciella hjullageravdragaren för Ford/Volvo.
Återigen tack för era svar.
Användarvisningsbild
av HCP
#1542206
Hersby skrev: tor 25 maj 2023, 08:57 Tack för era svar. Ja, jag läste också hos tillverkaren FAG schaeffler att lagret var av generation 2.1 (multipole encoder and snap ring) så magnetringen sitter i lagret.
Och OE numret stämmer också med det som står i Vida för min bil 31340604.
Sedan får vi se hur det går att byta. Jag har dock den speciella hjullageravdragaren för Ford/Volvo.
Återigen tack för era svar.
Mycket fett på gängstången, nya lagret i frysen kan jag tipsa om. Då blir det en dans på rosor :-D
Kör absolut inte verktyget med torr gängstång, det är otroliga krafter så du riskerar dra sönder det väldigt lätt.
av Hersby
#1542637
Har nu bytt hjullager höger fram med hjälp av hjullageravdragare. Det var inte så svårt. Det står i Vida att man ska ta bort bromsskölden. Det behöver man dock inte om man använder Ford/Volvo mekaniska hjullageravdragre. Och det kan vara bra att slippa. Att få loss de små bultar som håller bromsskölden kräver nog att man tar fram gassvetsen för att värma.

Tyvärr åtgärdade bytet inte problemet. Man hör lagerljud i farter över 70 och som tilltar vid allt högre fart.
Jag hade luft upp bilen och gått runt och snurrat på hjulen, samtidigt som jag känt på respektive fjäder. Jag kände då små vibrationer höger fram, men inte vid något annat hjul. Det var dock lite motsägelsefullt eftersom ljudet minskade lite när jag körde och styrde lätt vänster. Efter att jag bytt hjullager höger fram har det dock dykt upp antispinn service erfodras. Jag har läst av med Vida och fått felkoderna BCM-0031 (hjulsensor vänster bak fel signal) och BCM-0041 (hjulsensor höger bak fel signal). Jag har dock som sagt inte kunnat känna något fel på hjullagren bak.
Det finns ju även ett lager till, förutom hjullagren som kan spöka, stödlagret på höger drivaxel.
Tips?
Användarvisningsbild
av HCP
#1542638
Styr du vänster och det tystnar är det också vänster lager oftast.
Antispinn kan dyka upp om ratten inte är rak också, så har du gjort andra saker innan i framvagnen som dragit ratten ifrån centrum så kommer du få antispinn-felkod.
Dock ska den inte reagera på sensorerna bak vid det felet.

Har du haft koden på sensorerna bak tidigare? det känns skevt att båda slog till samtidigt, talar mer för att det är något tillfälligt eller något med kabelaget.
Testa kör nån mil och se om de slocknar, den gör löpande kontroller av sensorerna så var det tillfälligt så släpps de efter X antal cykler av kontrollen.

Ang. stödlagret, släng in lite fett eller spraya med litiumfett eller annat smörjande bara för att se om det tystnar en kort sträcka. Har du tur kan det tystna några hundra meter om det är slut.
(inte wd40 eller 5-56, det är inte smörjmedel - munskölj på sin höjd :-D )
av Hersby
#1542667
Tack för tipsen. Jag har inte fått någon antispinn felmeddelande förrän nu nyligen när lagerljud uppkom.
Antispinnmeddelandena har uppkommit två till tre gånger i samband med att jag svängt kraftigt.
Det är inget permanent fel. Nu har har jag nollställt felkoderna med Vida och även kört en del efter detta, utan att de dykt upp pånytt.
Ja, jag får prova att spruta fett på stödlagret för att utesluta det.
Återigen tack.
Användarvisningsbild
av HCP
#1542670
Försvinner antispinn-felkoder så finns de inte kvar.
De görs en test varje gång du startar bilen och löpande för att kolla felkoderna på ABS m.m.
Skulle felet vara kvar så kan man inte radera abs-relaterade felkoder, de dyker upp direkt isåfall.

Så de var nog en fantomgrej, alternativt ett slitage som bara visar sig vid väldigt enskilda situationer, typ om ett hjullager blir tokvarmt så tappar de magnetismen.
Så sker de igen när du kört länge, typ 20min+ så kan du nog byta dem bak också.

Är B5244SG annorlunda än en B5244S f&oum[…]

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]