NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LeeBlokker
#1535062
Halloj!
Imorse fick jag upp "elsystem. service snarast" och batterilampan tändes.
Hade dator i bilen så kollade direkt och hade felkoden "0622 Generator faulty signal"
Har kollat batterispänning och stillastående ligger den på 12.4, och under färd mellan 20 och 80km/h ligger den på som minst 12.6 och högst 14.09.
Batteriet när det är urkopplat ligger på 12.7 så det funkar bra!
Tycker generatorn laddar för mycket för att vara trasig, men 12.4 är ju ändå rätt lågt..
Vet inte ens vart jag ska börja leta fel, remmen ser ganska fin ut, och säkringen till laddningsregulatorn är hel!
Är det generatorbyte som gäller ändå?
av dieselputte
#1535213
Kolla dekalen på generatorn, ser den bränd ut så är statorn körd , bara byte som gäller isf. Hör du något oljud, typ vinande ljud så är dioderna skadade, också byte som gäller om man inte är händig och kan byta ut diodplattan.
Kan även vara regulatorn med styrenhet, den kan man byta ut men se till att få rätt som är för Volvo. Den skall ha 3 anslutningsstift i kontakten. Detta gäller även generatorn.
Kolla även om den som sitter är 120A , eller 150A. Uppgradering till 150A har jag för mig kräver mjukvaru uppdatering. Hade en V50 2.0D förut som fick felkod, den hade vinande oljud. Lyckligtvis tog maskinskade försäkringen det bytet inkl uppatering från 120 till 150 A.
Vid full laddning brukar det vara över 14,5 V, uppåt 14,7 om jag inte minns fel .
Kolla även batteriet, ladda separat och bortkopplat nåt dygn , kolla sedan spänning efter någon timme, jämför med denna bild. https://images.app.goo.gl/YwUVFieMyY2yRjTV6
av LeeBlokker
#1535216
Tack så mycket dieselputte, ska ur med generatorn idag så nu har jag något att gå på!
Batteriet böt jag häromdagen så det ska det inte vara något fel på, hoppas jag..
av binkie
#1535259
LeeBlokker skrev: lör 25 mar 2023, 08:29 Tack så mycket dieselputte, ska ur med generatorn idag så nu har jag något att gå på!
Batteriet böt jag häromdagen så det ska det inte vara något fel på, hoppas jag..
Ett tips är att inte ta lös någon bränsleledning från filtret, vik bara filtret uppåt och säkra det med ett snöre.
av LeeBlokker
#1535323
Dekalen på generatorn var bränd, och hela generatorn gick tungt att snurra, så nu är generator och rem bytt och den laddar som den ska!
Nej lufta bränslesystemet vill jag gärna undvika, band fast den mot huven så gick det lätt att komma åt! Tack för hjälpen allihopa! :)
Volvo EX40 billigast att serva

Enligt artikeln som jag länkar till nedan s&a[…]

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]