NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1534840
V50 d3 my-12 tillv 11-08:

Enligt rubrik så har jag ett intermittent fel som jag funderar över. Hittills har det enbart uppenbarat sig när jag stannat, lagt i P-läge, dragit handbroms och stängt av bilen. När jag väl drar ur nyckeln så tänds halvljus, bakljus samt skyltbelysning. Enbart när jag trycker tillbaka nyckeln i tändningslåset så slocknar de och jag kan dra ur nyckeln och kliva ur. Allt annat så som radio och instrumentering är strömlöst så man kan väl egentligen säga det är till del ”nyckelläge 2”
Idag, efter jag tvättat bilen och torkat/städat klart så stängde jag alla dörrar och när jag stängde höger bakdörr så tändes halvljus, bakljus och skyltbelysning. (ljusvredet stod i läge noll skall tilläggas) tryckte in nyckeln i tändningslåset och halvljuset slocknade.

Någon här som varit med om något liknande alt kan ge tips på felsökning? Jag misstänker dock att tändningslåset kan behöva bytas men går det att felsöka tändningslåset på verkstad?

Edit: var ute nu och plockade lite i bilen. Förardörren stod öppen och när jag öppnade vänster bakdörr tänds ljuset enligt tidigare (Ljusvred i läge A) och alla lampor slocknar när jag trycker nyckeln i tändningslåset.

Mvh Jonas
Lövets Tesla M3 LR AWD

Fortfarande nöjd såhär 1 1/2 &arin[…]

Hej har fått upp motorsystem service erfordr[…]

Den eviga däcksfrågan

Om du tar bort spacers blir det ju ännu v&aum[…]

Byta larmsiren.

Hej. Har letat runt men blir inte riktigt klok p&a[…]