NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1534763
Hej!
v50 D2 -12 med 115 hk motorn (D4162T) beter sig underligt

den går väldigt ojämnt under vanlig körning,
håller jag gaspedalen i samma läge så kan den rätt som det är gasa på, och sen sakta in, inte nån jättestor skillnad i fart kanske men några km/h ökar/minskar den nog.
accelererar jag fullt ut på alla växlar upplever jag att den drar iväg som vanligt, någon enstaka gång har den nog tvekat.
ibland känns det som inte all kraft finns där, men oftast så gör den det

jag bytte bränslefilter men det blev ingen skillnad.

även farthållaren har slutat fungera samtidigt , när jag trycker in cruise kommer det upp som vanligt, men när jag trycker in + så händer inget FÖRUTOM om jag släpper gasen samtidigt och rullar, då kan farthållaren gå in tillfälligt, säg max 1 sekund för att sedan lägga av

ett till fenomen som uppstått i samma veva är att när man startar bilen med nyckeln måste man hålla den i startläge aningen längre, tidigare har man bara kunnat klicka till på nyckeln och släppt den, och sedan har bilen startat strax därefter

jag läste felkoder med en enkel ELM327, och det blev dessa 2:

P083F(00)
P2544(00)


nu får ni slå era kloka huvuden ihop och hjälpa mig klura ut detta :D
#1534905
Bara en vild gissning här men det kanske kan vara lätt läckage i en slang. Min ena slang till insuget va jättemjukt, nästan som silicon så bytte det och det kändes bättre. Starta motorn när den är kall så du inte bränner dig, och känn runt lite efter läckor och prova klämma lite på slangar och dylikt.

Farthållaren på min 2010 ändras bara med plus om jag inte gasar( har jag för mig) men den fungerar. Kan vara att det är dålig kontakt någonstans, säkring, kabel eller till knappen på ratten. Men leta upp säkringen och dra ut och kolla så den inte har korrosion på kontaktytorna, eller bara spraya med kontakt rengöring byta säkring för att utesluta. Händer ibland att det kommer in fukt i säkringsdosorna beroende på var dom sitter.

Felkoderna du skriver får jag fram att det har med drivetrain och clutch signalen all göra.

P083F
|Code P083F Possible Causes
Faulty Clutch Pedal Switch 'A' or 'B'
Clutch Pedal Switch 'A' or 'B' harness is open or shorted
Clutch Pedal Switch 'A' or 'B' circuit poor electrical connection.
"Visually inspect the related wiring harness and connectors. Check for damaged components and look for broken, bent, pushed out, or corroded connector's pins"

P2544(00)
Torque management request input signal A
Här är någon som fixade ett av problemen på detta forum: viewtopic.php?t=
Kolla även denna sidan för mer info: https://www.google.com/amp/s/www.troubl ... 544/%3famp

Långt inlägg men en start iallafall.

Lycka till!
#1534972
Ja precis som kvillebäck säger, håll inte inne kopplingen, och försök kanske till och med "hjälpa den" upp. Skrev fel innan när jag skrev gasar. Menar såklart att inte trycka på kopplingen. Mycket möjligt det där med sensorn, har hört mig omkring en del idag och visst kan det vara att kolla/byta sensorn
#1535008
tack för ert engagemang

som jag förstår det är det bara en on/off sensor på v50 (medans det är en potentionell i typ v70) så skulle en sån kunna orsaka detta fenomen har jag egentligen svårt att tro.

visst att farthållaren inte fungerar, men att bilen skulle gå så himla ojämnt?

jag har läst det mesta jag hittat redan, och även ställt följdfråga i tråden du länkade till.. men ingen riktig lösning

jag får kanske prova byta kopplingsgivaren. annars blir det nog faktiskt en sväng på volvo känns det som =(
#1535518
uppdatering:

startade igår bilen, felkoderna låg kvar... nollade dem och körde sedan en sväng... jag fick inte tillbaka felkoderna nå mer.

farthållaren fungerar som den ska, även startproceduren fungerar normal, dvs det räcker att klicka till på nyckeln så startar den sedan.

den rycker inte heller.

och imorse funkade bilen bra på jobbet

min slutsats är att det måste ha kommit in fukt eller så i kopplingspedalgivaren, har för mig det va snöigt den dagen felet uppstod, och man fått med sig snö på skorna upp vid kopplingspedalen.

vad tror ni? håller mitt resonemang?
#1572080
verkar som ett "mars-problem" :-D

har funkat bra senaste året förutom att farthållaren slagit av 4-5 ggr senaste 2 månaderna..

frugan fick samma fel idag på väg till jobbet som i början av tråden...

det har varit väldigt blött och fuktigt i helgen men bilen har stått helt still sedan i torsdags typ..
annars inga felmeddelanden eller så..

fler teorier ? :)

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]