NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1534436
Har märkt av senaste 1-2 veckorna att ratten har börjat skaka vid körning, samt bilen drar åt vänster också. Igår började bilen plötsligt låta med ett typ gnisslande ljud som ökar i frekvens ju fortare man kör, alltså ju fortare hjulet rullar. Ljudet verkar komma från runt högra framdäcket. Kan inte vara helt säker på att ljudet har samband med det andra, men verkar ju troligt?

Tänkte bara fråga vad det skulle kunna vara....hjullager...drivknut eller?? Ska imorgon ta bort framhjulet och kolla om jag ser någonting som ser onormalt ut, men antar att det inte kommer att gå så lätt att hitta felet.

Hur kan jag testa om det är hjullagret eller drivknut som är problemet, eller felsöka i övrigt efter var felet kan vara? Skulle gärna veta vad felet är innan man eventuellt lämnar in bilen?
Är ingen expert på bilar, men lite lättare grejer brukar man väl kunna fixa ibland, om man först vet vad felet är?
Tacksam för tips. Tack på förhand.
#1534441
Min gissning skulle dock vara undre länkarm, yttre länk eller bakre bussning på länkarmen som gör att den kommit fullständigt ur position. Just bakre bussningarna är standard på dessa bilar så man nästan bör ha prenumeration på dem.
Lyft upp och kika på armen som sitter i botten, den sitter fast i bilen framför och bakom hjulets mitt.
Här är en bild -> https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000033397

När du lyft bilen och tagit bort hjulet kan du kika på den bakre bussningen, ta en bild och posta här om du är osäker om den är hel eller inte. Ryck o dra lite i hjulnavet för att se om den rör sig om den inte är uppenbart trasig.
Är den slut kommer höger hjul (eller vänster) peka mer från bilen vid körning och det upplevs som den drar åt det hållet.

En kort film på youtube (inte min) på hur det inte ska se ut kring den bakre bussningen :-D



Gnisslet kan vara en sten som kommit in mellan bromsskiva och sköld och bara råkar ha hänt just nu i samband, det är sällsynt att slitage och skador börjar gnissla runt hjulet - om de gör det är det nog nära katastrofalt felande.

Andra tester du kan göra
Lyft upp bilen, ta tag i däcket motsvarande klockan 9 och 3 och vicka, gör samma sak 12 och 6, känn om det glappar. Om det gör det, försök kika bakom om det är någon led eller liknande som rör på sig.
Snurra hjulet, de ska inte låta något speciellt, om det gör det kolla så det inte är bromsarna bara.

Vid körning kan du testa på en större plan eller parkeringsplats att svänga hårt höger och vänster, om oljudet försvinner åt ena eller andra hållet är det ofta relaterat till lager som tystnar när belastningen minskar (men även ibland ökar beroende på hur sletet det är).
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]