NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jacke1eriksson
#1534064
Hej! Har ett problem med min c30 och det är att ratten vibrerar vi höga fart samt vid inbromsningar. Trodde det skulle vara balanseringen men de visa sig att bromsoket var på väg att gå sönder sa de på stället jag balanserade mitt däck på. De sa även att de var höger hjulen där bromsoket behövdes bytas på så satte däcken hårt och de var svårt att lossa ut den.jag fattade inget av hela ekvationen och där med kommer denna tråden. Kan någon kunnig upplysa mig kring om det är felet på min bromsoket som orsakar vibrationer vi hastighet som överstiger 80km/h och vid inbromsningar.
av kvillebäck
#1534094
Tycker även du skall undersöka bakre länkarmsbussningar fram. Du blir nog tvungen att reparera alla fel för att få resultat.
av Jacke1eriksson
#1534134
kvillebäck skrev: ons 15 mar 2023, 06:21 Tycker även du skall undersöka bakre länkarmsbussningar fram. Du blir nog tvungen att reparera alla fel för att få resultat.
Yes! Ska kika på det! Med har du en aning om en dålig bromsok orsakar skakningar på ratten?
av JcN
#1534148
Skakningarna kan bero på att ditt bromsok som kärvar har lett till varmgång i bromsskivan så att den slagit sig. Därav skakningar i ratten vid inbromsning.
Som tidigare nämnts så ger även de bakre bussningarna i framvagnen samma symptom när de behöver bytas.

För info har vi bytt båda oken samt de bakre bussningarna fram vid två separata tillfällen just pga det jag skrev här ovan.

// Jonas
av Jacke1eriksson
#1534153
JcN skrev: ons 15 mar 2023, 18:19 Skakningarna kan bero på att ditt bromsok som kärvar har lett till varmgång i bromsskivan så att den slagit sig. Därav skakningar i ratten vid inbromsning.
Som tidigare nämnts så ger även de bakre bussningarna i framvagnen samma symptom när de behöver bytas.

För info har vi bytt båda oken samt de bakre bussningarna fram vid två separata tillfällen just pga det jag skrev här ovan.

// Jonas
Precis så som du beskrev ovan om bromsoket sa mekanikern till mig också. Men kan detta felet på bromsoket orsakar vibrationer trots även när man inte bromsar? Tack för upplysningen i förhand
av Erik Å
#1534156
Det är inte så att det har släppt rostflagor på skivornas insidor? Då skakar det rejält när man bromsar. Och har man lite anliggande broms så lär det kännas hela tiden..
Om det inte är anliggande broms skulle jag föreslå att börja med road-force balansering så man vet att däck och fälg är helt ok och sen kolla att fälgen centrerar på centrumtappen utan radiellt glapp. Nej, fälgen centrerar inte tillräckligt bra på bultarna, de som påstår detta har fel.
Senast redigerad av 2 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
av JcN
#1534157
Är det stor obalans i skivan så kan det ge upphov till vibrationer/skakningar i högre farter. Med det sagt betyder det inte att du inte har fler fel/reparationer som behöver göras.

Åtgärda det/de felande bromsoket/oken och möjliga följdfel först och gör ny bedömning därefter är mitt förslag.

// Jonas
Användarvisningsbild
av HCP
#1534159
Jag har svårt att se att enbart bromsoken är orsaken till vibrationerna. Det måste vara något mer isåfall som nämns ovan, t.ex. anliggande broms och skeva skivor eller motsvarande.
Vibrationer kan också härstamma från drivaxlar.
Även om bromsen ligger på så vibrerar ingenting, du sliter bara broms och de kan lukta lite varm korumpa, först om skivorna är skeva jag skulle inspektera även oken om de är orsaken.
Användarvisningsbild
av jensenystad
#1534286
Samma symptom på min V50 för en månad sedan. Vibrationer i hastigheter över 100 km/h.
Vänster bromsok fram som rostat samman och låg till.
Bytte bromsok och problemet försvann.
av Valvobil
#1534452
Det är väl ganska vanligt på dessa bilar att dåliga bromsok (som leder till anliggande broms) ger vibrationer i ratten. Kan tyckas konstigt men blev helt bra när jag smörjde upp mitt ok.

Ett annat symptom på samma sak är att fälgen på ett eller flera av hjulen blir varmare än de andra efter en tur, även med väldigt lite inbromsning.

Det kan bli oerhört varmt och kraftigt förkorta livslängden på diverse annan utrustning i hjultrakten.

Hej! Vill ha tips på billig och bra Bilverks[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare[…]

Fick samma svar från Volvo Sverige. B[…]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]