NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JensG
#1533712
Jag har en nyinköpt "grisen i säcken" V50 -05 med problemet att den går in i safemode eller liknande, den varvar bara c:a 1200varv om man håller gasen i botten och känns inte riktigt som att den går i safemode utan mer som att det är ett gasspjäll eller något som typ går in i grundinställning eftersom den motorbromsar om man har en låg växel i.
Jag antar att det inte finns något gasspjäll på denna motor men kanske ett avstängningsspjäll? Turbon är nyligen bytt av förra ägaren, partikelfilter ser också bytt ut. vet inte hur nivån på additiv ser ut, men den verkar gå i regenerering ofta också.

Har haft in den på två verkstäder och den första har bytt bränslefilter och olja. felsökte med att läsa felkoder typ och hänvisade till volvo verkstad, den andra verkstan gjorde inte mycket mer än så heller. (har två verkstäder i byn och testade båda eftersom det är några mil med biltrailer till närmaste volvoverkstad härifrån)

Är det någon här som har någon idé om vad det kan vara? kan EGR kärva så den står fullt öppen och gör att den "kväver" motorn? Hur uppträder denna motor när den går in i safemode? det kanske är som jag beskriver det och kan lika gärna en givare som är problemet. det som är konstigt att man behöver oftast inte starta om bilen utan den går till sig efter några sekunder
av dieselputte
#1533726
Kolla spjällen i Y-formade insugröret mitt framme på motorn. Kuggstång inne i vakuum ventil brukar bli slitna så till slut kan spjäll börja leva sitt eget liv. Kan vara mycket annat också, men låga varvtal vid full gas brukar peka på denna som inte ger någon felkod.

EDIT: Hade själv en V50 2.0D där EGR pajade, då gick det knappt att gasa öht, massor med motorstopp. Prova att blockera EGR röret med en plåt, eller en plastbit klippt som flänsen (hinner inte bli varm och smälta bara för ett kort test) så kanske du kan utesluta , eller misstänka EGR

Exempel
av Bjorn67
#1534726
Hej
Jag har problem med en 2.0D som inte går jämt/knackar dom första 10-15sek. Varvar man sen till lite så går den bra igen. Är lite svår startad när den har stått någon dag. Nya spridare och glödstift. Någon som har någon idé?
av binkie
#1534737
Bjorn67 skrev: mån 20 mar 2023, 21:43 Hej
Jag har problem med en 2.0D som inte går jämt/knackar dom första 10-15sek. Varvar man sen till lite så går den bra igen. Är lite svår startad när den har stått någon dag. Nya spridare och glödstift. Någon som har någon idé?
Händer ibland på dessa att de drar in luft via armaturen till bränslefiltret, armaturen är inte billig men känns som nästa chansning då du börjat kosta på den med nya spridare och glödstift.

Avstängingsspjället är kollat så det inte kärvar?

Det funkar väl utan gummi också. Jag […]

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]