NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av HCP
#1533596
Började för någon dag sedan, rycker helt sporadiskt på gaspådrag, gubb-kör man o smyger så händer inget.
Nästan som att man stänger av soppan, de blir liksom blöööö, men släpper man av lite o håller gasen bara så går den normalt. Sen slutar det efter några sekunder och händer inte alls på en timme.
Hör inget att den skulle tappa en cylinder eller liknande.
När det började hade jag halvtank ungefär, nu snart nere på reserven.

Inga felkoder i VIDA, har testat live-data men ännu har den inte gjort detta när jag haft live-data på så ingen info där än.

Tänkte mest på de vanligaste man bör kolla?
Tändstift står på tur strax, de köpte jag nyss.
Något mer man bör kika ? bränslefilter?
Luftfiltret är en sån CCI-box som är rengjord strax före jul.

När det händer släpper jag ju av på gasen, med risk att förstöra något. Antar det är orsaken att inga felkoder "hinner" sättas. Vet inte om man ska prova o provocera den mer när de sker kanske.
Användarvisningsbild
av HCP
#1534984
Slangar kikade, men kort efter fick jag felkod på ventilen som ställer kamdreven.
Blir nog ett snabbt oljebyte och ta lös den för rengöring imorrn. Det kan räcka om jag har tur, felkoden kom inte tillbaka och vinklarna såg bra ut när jag kikade live-data senare.

Verkar efter läsning på amerikanska forum som denna är känslig för oljan och kan kladda igen med intermittent funktion därefter.

Då är det säkert sulfaterat. Ett t[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Ja att beställa hos Autodoc är som ett l[…]

jag hade 2+1 fel... dels hade EGR saggat ihop och […]

Pluskabel glapp

V70 1,6 diesel 2011 vägrar starta. Ny startmo[…]