NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1532982
Hej,
Har ett krävande bromsok (antar jag) vänster fram så fälgen blir 'varm'..
Är inte så sugen på att göra 'bromsoksservice' (utomhus) än så länge, så funderar på en tillfällig lösning, särskilt eftersom det inte är 'skruvkolvar' fram..
Vågar man bringa an en tving (med stor 'anliggningsyta') direkt mot yttre belägget (där oket är 'öppet') och tvingens andra skänkel som mothåll 'bakpå' oket och sen skruva så mycke man orkar för hand.. Eller är risken stor att belägget spricker? och/eller att man får in smuts i 'packboxen' när man inte rengjort först.. ?

V50 1.8F MY08 Summum..
#1532991
Bit ihop och ta lös oket, det är två skruvar. Lovar att det kommer gå fortare än att försöka på sättet du beskriver. Sen om du förstör klossen så åker du ju ändå på att ta lös oket + köpa nya klossar och även byta på andra sidan.
#1532995
binkie skrev: sön 05 mar 2023, 17:36 Bit ihop och ta lös oket, det är två skruvar. Lovar att det kommer gå fortare än att försöka på sättet du beskriver. Sen om du förstör klossen så åker du ju ändå på att ta lös oket + köpa nya klossar och även byta på andra sidan.
Du har antagligen rätt :-).. Men hur stor är risken att det spricker om man 'lägger an', säg 10cm2 och ser till att tvingen tar vinkelrätt liksom..? (kolvens 'diameter-anliggning' är ju/väl inte mer än 15 gissar jag, som jämförelse..?
av JcN
#1532998
Så gör jag varje gång (såvida det inte är bakbroms med handbromsmekanism) det är dags för bromsservice och aldrig, på någon bil, har något gått sönder/blivit obrukbart. Tving är kanonbra för syftet om du frågar mig.

Edit: har dock damasken gått sönder och du under en längre tid fått in smuts och vatten kan du möjligen skada packningen/tätningen. Dock verkar du ändå landa i ett nytt ok med den problembeskrivningen.

// Jonas
Senast redigerad av 1 JcN, redigerad totalt 0 gånger.
#1533000
JcN skrev: sön 05 mar 2023, 18:09 Så gör jag varje gång (såvida det inte är bakbroms med handbromsmekanism) det är dags för bromsservice och aldrig, på någon bil, har något gått sönder/blivit obrukbart. Tving är kanonbra för syftet att fråga om du frågar mig.

// Jonas
Aha, har du även gjort det när oket kärvat (inte returnerar) hyfsat..?
I mitt fall så är det väldigt mycket kvar på skivorna och beläggen (7-8mm), så kolvarna sticker ju inte ut alltför mycket, dvs mindre känsligt för 'vinkelfel' när man ska trycka tillbaka kolven tänker jag..
#1533008
JcN skrev: sön 05 mar 2023, 19:07 Absolut, även när något ok har kärvat eller när det är dags att byta belägg och kolven är fullt utpumpad.

// Jonas
Aha 👍.. Ja jag tänker att man ändå inte kan åstadkomma så stor kraft med en tving (så länge man inte vrider tvingen med en hävarm).. Och orkar man inte rubba kolven då, ja då är det verkligen hög tid att ta loss oket och följa skolboken..
Hur stor kraft kan man åstadkomma med en rejäl tving och en medelstark arm/hand måntro? 🤔
#1533021
Om en kolv kärvar brukar jag ta loss bara den klossen, lägga in något (kraftig skruvmejsel, däckjärn) som är lite tunnare än klossen, trampa ut kolven. Lyfta på gummiskyddet, spraya in lite rostlösning, vänta någon minut och pressa sedan tillbaka kolven. Brukar trycka in Silicon fett med en injetionsspruta innan jag trycker in kolven.
Jag tar ut alla klossar, sprutar in silicon fett, trycker in alla kolvar, smörjer alla anläggningsytorna, monterar klossarna, suger ut bromsvätskan i behållaren, fyller på ny och pumpar ut kolvarna varje vår när jag skiftar till dommardäck. Byter alltid klossar halvslitna så kolvarna inte behöver gå så långt ut, så slipper jag alla problem med bromsarna
#1533030
Kolvar som fastnar har ofta hål på kromskiktet som blottar rostfläckar på stålkärnan, då behöver man nya :-)
Är inte så dyra att köpa på trodo, mekster osv, men se upp med att det finns olika diametrar. Byt o-ring och bälg på samma gång.
Insidan på cylindern och spåret för o-ringen måste förstås putsas rena från all rost och smuts innan man monterar ihop allt.

Ju mer jag läser här på forumet om[…]

Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Den eviga däcksfrågan

Varför spacers, det är inte bra för[…]