NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av erikn
#1532641
Har googlat massor, hittar ingen guide eller förklaringar om hur man gör. Jag hittar bara instruktioner om hur man tar bort dörrsidan och själva låset för nyckeln.

Var till skroten idag och köpte en bättre begagnad, den ser gigantisk ut.

Anledningen till bytet är att det under några år inte har gått att stänga dörren när det är ett antal minusgrader ute, man får hålla i dörren tills bilen tinat lite. Det har vi stått ut med, men nu har den börjat kärva när man drar i handtaget, det gäller både inifrån och utifrån så sammantaget känns det som att det är dags att byta.

Är det någon som vet en guide eller liknande om hur man gör eller kan beskriva lite. Jag hittar i alla fall ingen.
Användarvisningsbild
av erikn
#1532970
Började idag, fick till slut loss dörrsidan. Kommer nog behöva köpa lite nya "pluppar" som sätter fast den i plåten. Men nu kommer nästa steg, plåten? har lossat alla skruvar, men det känns som man måste göra något mer för att få loss den. Kanske något med sidorutan. Hoppas att någon har något tips.
av binkie
#1533001
Sidorutan sitter fast på baksidan av plåten. Du frigör rutan genom två hål i plåten. Du måste nog köra ner rutan en bit. Lossa yttre handtaget. Sen är det skruvarna som håller låset i dörren.
Användarvisningsbild
av erikn
#1533307
Tack, då tror jag att jag vet hur man ska göra. Haynes-boken finns någonstans, men man ska hitta den.

Men bytet får bli senare, när det blir lite varmare. Studerade det "nya" låset lite mer noggrant. I någon annan tråd läste jag att låset var slutet och man kunde inte smörja. Så är inte fallet, man kan komma åt att smörja från flera håll. Så nu är det gjort och dörren hopplockad igen. Fick köpa nya fästpluppar, alla gamla var dåliga. I morse var det -12, och det hade inte frusit. Det går inte längre trögt, men vet inte hur länge smörjningen håller. Man skulle ju vilja ha tag på något flytande fett på sprayburk.
Användarvisningsbild
av HCP
#1533337
erikn skrev: ons 08 mar 2023, 02:45 Tack, då tror jag att jag vet hur man ska göra. Haynes-boken finns någonstans, men man ska hitta den.

Men bytet får bli senare, när det blir lite varmare. Studerade det "nya" låset lite mer noggrant. I någon annan tråd läste jag att låset var slutet och man kunde inte smörja. Så är inte fallet, man kan komma åt att smörja från flera håll. Så nu är det gjort och dörren hopplockad igen. Fick köpa nya fästpluppar, alla gamla var dåliga. I morse var det -12, och det hade inte frusit. Det går inte längre trögt, men vet inte hur länge smörjningen håller. Man skulle ju vilja ha tag på något flytande fett på sprayburk.
White grease kör jag med i dörrarna 2-3 gånger per år, om det hjälpt vet jag inte men det håller sig i temperaturer åtminstone. Hade trögt handtag förut på förardörr men de försvann.
Dock väldigt flyktigt smörj, men lägger sig som en hinna.
#1533371
Jag köpte den här för några år sedan..
20230308_154812.jpg
20230308_154812.jpg (3.72 MiB) Visad 425 gånger
Funkar fint till mycke 'vardagligt', men eftersom vätskan omvandlas (koagulerar) till trögt fett, några sekunder efter att man sprutat, så gäller det att man prickar rätt 😬, så att man inte skapar en 'barriär' som hindrar framtida 'lågviskös smörjning' med t ex olja..
Användarvisningsbild
av erikn
#1533443
Den dök upp i min sökning, men hittade ingen butik som säljer den, bara på nätet. Får väl ta och beställa.

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]