NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Okalettos
#1532590
Hej,
Kan man enkelt känna på något sätt om inre drivaxelknuten (höger sida) är sliten? När hjulet är av alltså.. Bakgrunden är en 5cm reva i dammaskens stora ände.. och vi kan ha kört allt emellan 200 och 800 mil sen den uppstod.. Vi känner inget konstigt vid körning, än iaf..
Bilen är V50 D5 MY07.
Mvh.
Användarvisningsbild
av HCP
#1532596
Nja, du kan känna om den är sopslut. Men har de kommit in grus kanske du inte känner det just nu förrän glappet blitt större.

Köp hela axeln, kostar inte så galet mycket, runt 1500-2500 för de normalprisade och tar 30min att byta om man tar paus efter halva.
Domkraft, palllboxk samr 13, 15 och 17 hylsa är allt du behöver vill jag minnas.
av Okalettos
#1532600
De billiga ODM kring 2000kr, som vparts och ad säljer.. Vet inte riktigt om vi vågar chansa på en sån..? SKF för 3600 är tyvärr restad på obegränsad tid enligt ad, och dessutom så har priset ökat till ca 5500 i samma veva, exkl jobb alltså..
Användarvisningsbild
av HCP
#1532601
Jag kör Vparts på ena sidan, klantade mig på andra sidan och orsakade reva i damasken på högern efter ett år så fick bli nåt annat där ett år senare. Vänsteraxeln är nog 3 år nu, 2-2500 mil.
Minns dock inte vad jag köpte till högersidan.
Tror dock det är mycket mer som påverkar hur en axel slits än just vem som tillverkat den. Körstil, temperaturer ev. sänkning o liknande påverkar nog mer än fabriken som gör att samma märke slits olika för folk.
Sen har ju en del större tendens att fallera såklart.

Ett jäkla pill att få lös knutarna, men ska du lämna bort de så gör de ju bara ont i plånboken :-D
av Okalettos
#1532602
HCP skrev: tor 02 mar 2023, 13:04 Jag kör Vparts på ena sidan...

Tror dock det är mycket mer som påverkar hur en axel slits än just vem som tillverkat den. Körstil, temperaturer ev. sänkning o liknande påverkar nog mer än fabriken som gör att samma märke slits olika för folk.
Enligt Volvoverkstan så har just V50, med syskon, haft en del problem med drivaxlar.. Så kanske ODM (vparts, ad, m fl) är väl så bra som original, om bara gummina vill hålla..
Volvo original utbytes kostar nästan 10.000kr, exkl jobb..
av Okalettos
#1532611
Marnlasse skrev: tor 02 mar 2023, 14:08 Titta här:
https://www.thorauto.eu/index.php?route ... ticleId=13
https://cars245.com/en/item/skf-VKJC5755-drive-shaft/
https://www.trodo.se/drivaxel-skf-vkjc-5755
Tack för tipsen! Just höger SKF drivaxel till V50 D5 automat verkar restad lite överallt, även på Trodo.. Och de andra ställena vågar jag inte köpa ifrån eftersom de är helt okända för oss..
Hade kunnat tänka mig att köpa av vparts eller Trodo.. Men vparts säljer bara ODM i dagsläget, iaf till vår bil, precis som ad i dagsläget alltså, och då kan vi lika gärna köpa direkt av t ex ad och låta dem göra jobbet och ta helhetsansvar..
Så, ODM-axel för 4000 inkl jobb, eller chansa på att knuten fortfarande är hyfsat okej å bara byta dammasken för 2000, verkar det stå det emellan..

Mellanöl. (det var vår en[…]

Den är väl kass? Dags att byta..

De sista åren skippade Volvo "äkta[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]