NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1532220
Hej!

Bakgrund och lite av min "felsökning":
Jag köpte nyligen en V50 D2 2011 för att ha en billigare pendlarbil och ganska kort efter jag köpte den började meddelandet "Motorsystem service erfodras" dyka upp. La inte mycket vikt på detta då den gick rätt bra. Dock kunde den rycka till något vid låga hastigheter, ca 40km/h, men jag tänkte att det kunde vara regenerering av DPF då det endast hände när motorn var varm, och ganska så sällan ändå. Men efter ca 3 veckor efter köpet av bilen hade jag tillgång till autocom och tänkte att jag läser ut felkoder och ser vad felmeddelandet betyder. Då dök följande felkoder upp:

P037D00 - Krets avkännare glödstift, intermittent
P02CD00 - Cylinder 1 inlärning insprutningsförskjutning max. nivå
P253F00 - Försämrad oljekvalitet
253F68 - Okänd felkod

Eftersom första felkoden var intermittent så fokusare jag mer på de andra koderna, och när jag kollade oljan så var nivån alldeles för hög. Efter lite sökningar på alla möjliga forum så tänkte jag att det kan vara spridare 1 som läcker diesel, därav den tredje felkoden samt den höga oljenivån. När jag kände på oljan kändes den något tunn, men luktade dock inte diesel, iallafall inte så jag märkte det.
Så jag drog slutsatsen att kolla spridare på cylinder 1 och byta kopparbrickan, samt att serva bilen så fort tiden fanns. Jag hann med att byta brickan först och det var lite fuktigt på spridarens bottendel och den såg något sotad ut i spridarhålen. Men kunde göra mer än och inspektera den ockulärt. När detta var gjort skulle jag prova nolla felkoderna och nollställa adaption på spridarna eftersom bilen hade börjat dricka mer allt efterhand. Dock gick inte P253F00 och 253F68 att nolla.

Det var här den började gå riktigt j*vla dåligt. Så fort jag rullade iväg så hostade typ bilen och gick riktigt ryckigt. Tänkte att det inte var så konstigt eftersom jag hade nollat spridarna, och att bilen bör lära sig inom några mil. Den verkade inte lära sig, och jag vågade inte riktigt köra med den höga oljenivån så jag såg till att byta olja o filter, och passade på att byta bränslefiltret, och luftade bränslesystemet genom returen. Fortsatte köra lite till för att få bilen att "lära sig" men har nog kört ca 40mil totalt och den går inte något bättre ändå.

Har inte haft tillgång till autocom mer sen, utan har bara haft en billig ebay OBD-läsare och nollade P253F00 och 253F68 med den. Kunde utläsa att P037D00 för glödstiften var tillbaka. Men inget annat har dykt upp igen utöver den felkoden. Dessutom verkar den felkoden nu vara permanent istället för intermittent. Har varit ute o provkört på lite olika sätt för att se om något nytt dyker upp, men utan resultat.

Sökte runt massvis på alla möjliga trådar och provade rycka ut luftmassemätaren och tyckte att den körde liiiite bättre, men kan varit som jag inbillade mig. Har även kollat en del värden med OBD-läsaren men allt har sett bra, bland annat EGR o DPF verkar bra.

Problemet just nu:
Det som händer nu iallafall det är att bilen går ryckigt mellan ca 1200-2000rpm om man cruisar eller endast lätt trycker på gasen. Vid fullt gaspådrag går bilen bra, och över 2000rpm går den bra. Släpper jag gasen och låter den komma ner i varv kommer inte ryckningarna förräns man ger lite gas igen. Den knackar i samband med dessa ryckningar, men inte vid fullt gaspådrag eller vid motorbromsning så därför tror jag inte det är ventilerna åtminstone. När den går ryckigt känns det typ som att den bara går på 3 cylindrar.

Mina frågor:
Är det spridare 1 som är kass eller något annat?
Kan det ha med glödstiftskretsen och göra?
Kan det varit så att det var luft i systemet när jag gjorde adaptionen?

Jag har troligen glömt skriva med något som jag har hunnit göra, men då tillägger jag det sen.
#1541015
Några framsteg än?
Jag fick höra att det absolut va EGR’n som va slut på min, dock ej bekräftat. Eftersom det skulle kosta typ 12’000, inte va det enda som behövde bytas och jag bor mitt i skogen och är i extremt behov av en fungerande bil så valde jag att sälja den för vrakpris till min exman. Nu är bl a EGR bytt och går inte igång alls.
Jag väntar med spänning på uppdatering från hans håll också…!
#1546258
Ni måste köra in en inlärning av adaptionen. Först nollställa den sen måste man ha rätt mjukvara i styrenheten som klarar av att köra en inlärning. Har man servat någon gång på volvocde senaste åren så bör man ha fått mjukvaran. Finns ett skript i vida för att kolla så det är rätt version.

Inlärningen går till så att man först kör motorn varm sen kör man på antingen 4 5 eller 6ans växel varvar upp till runt 2600 (minns inte exakta varvalet) och sen motorbromsar ner till ca 1600 rpm. Gör så tills motorn slutar rycka och knattra hårt.

Tar inte bilen någon sorts inlärning (går att se historiken i vida) så kan det bero på defekt triggerhjul för vevaxelsensor alt defekta spridare.
#1547208
Hej
Det var precis det fel som föreslogs tidigare bland svaren. 4:ans spridare behövde bytas. Killen som köpte bilen av dig, som du inte kände till att fanns några fel på, har löst det hela nu. Det är oklokt att använda samma username både på blocket som på jagrullar. Killen som köpte har ju försökt kontakta dig några gånger men din ryggrad är lite för tunn för att du ska klara av att svara. känner mig dock övertygad om att Ni kommer i kontakt med varandra :mad:
#1547260
T6twinengine skrev: fre 14 jul 2023, 16:22 Hej
Det var precis det fel som föreslogs tidigare bland svaren. 4:ans spridare behövde bytas. Killen som köpte bilen av dig, som du inte kände till att fanns några fel på, har löst det hela nu. Det är oklokt att använda samma username både på blocket som på jagrullar. Killen som köpte har ju försökt kontakta dig några gånger men din ryggrad är lite för tunn för att du ska klara av att svara. känner mig dock övertygad om att Ni kommer i kontakt med varandra :mad:
Känns som att det inlägget hör till en annan tråd?

Var på Biltema och köpte nytt avgassyst[…]

tvillingkort till ditt befintliga abb, det har jag[…]

V90-fälgar på V60

Är det med 255/35-20 ? Har själv en v6[…]

Fjädermellsnlägg

Någon som provat gummi fjädertallrik om[…]