NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1531746
Tjenare! Jag har en C70 2008 med d5an och denna jävla spöklåda.

Har haft inne bilen på service och ett enklare oljebyte gjordes på lådan där man spolade den med 8 liter manuellt.

Oljan ska vart svart som natten vid sista spolningen. Ingen adaption eller liknande är utfört.


Bilen växlar mjukare nu när den är kall men efter ca 20 minuter eller när man pressar skiten ur den i 10 minuter. Så börjar den att hugga till vid nerväxlning från 3-2 och från 2-1.

Min tanke är att byta oljan ordentligt med en spolmaskin för växelådor och göra den adaption på den.

Är det någon som har mer erfarenhet gällande just dessa fel?


H Ragge Diesel
#1532076
Du har så rätt,

Har precis haft den inne igen, och nu sköljde mekonomen den med en atf maskin. Då ska man tydligen få all 98% av oljan utbytt. Men likförbannat så kommer dessa konstiga nerväxlingar från 3-2 & 3-1. Men inte nog med det så hoppar bilen till när man växlar från d-n-r. Men dessa problem kommer bara när lådan är varm.

Den har gått 14 000mil. 🙂

Nej det har den inte. Du tror det kan lösa problemet? 🙂

Internt oljeläckage i växelådan tänker du? 🙂
#1532080
StefanN har bedömt rätt i det han skriver. Vi hade alla symptom du har och allt berodde på internt läckage i lådan. Detta var efter ca 12000 mil. Inne på 3e lådan nu efter 2st med samma problem.
Vad jag fått till mig kommer lådan inte rasa per omgående utan är mest bekvämligheten med automatlåda som försämras.

Händer detta oss igen kommer det inte bli någon ny låda då möjligheten att nyttja maskinskada är borta då bilen är för gammal nu.

// Jonas

Hej David, Har nämligen samma problem med min[…]

Kommer ingen diesel ut från pumpen.

Hej! det är nämligen så att jag ha[…]

Bakfjädrar.

På Volvo såg mekanikern när han t[…]

Hur byta drl v60cc

Min högra jättebilliga drl slocknade och[…]