NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1531287
Oskarellernåt skrev:
DayDreamer skrev: ons 01 feb 2023, 19:43 Är det tempgivaren inne i bilen som du föreslår så skulle du få en reaktion om du ställer värmen på max. Systemet går då nämligen förbi givaren och skulle blåsa på med max värme :-)
Det jag misstänker (ren spekulation) är att något blandarspjäll har slutat å fungera som ska blanda luften mellan varmt och kallt.
Eller så har systemet bara hängt sig, prova att göra bilen strömlös ett tag (30 min) å se om det hjälper :-)
Jag testade att koppla från batteriet under ett tag men det blev ingen skillnad. Tjejens farsa trodde också att det kunde vara klaffar i systemet som slutat fungera. får försöka komma in i systemet och se.
Okej, jag var ute å testade på min igår, gör så här. sätt fläkten manuellt på lägsta hastighet, väl läge golv på vart luften ska ta vägen. Vrid sen temperaturväljaren mot max värme sen mot max kyla, lyssna även ifall du hör spjällen, dom låter skapligt högt när dom byter läge. Hör du inget så har förmodligen spjällmotorn gått sönder eller att spjällen har fastnat. Det ska även finnas en felkod på det då.
av Oskarellernåt
#1531309
DayDreamer skrev: fre 17 feb 2023, 09:36
Oskarellernåt skrev:
DayDreamer skrev: ons 01 feb 2023, 19:43 Är det tempgivaren inne i bilen som du föreslår så skulle du få en reaktion om du ställer värmen på max. Systemet går då nämligen förbi givaren och skulle blåsa på med max värme :-)
Det jag misstänker (ren spekulation) är att något blandarspjäll har slutat å fungera som ska blanda luften mellan varmt och kallt.
Eller så har systemet bara hängt sig, prova att göra bilen strömlös ett tag (30 min) å se om det hjälper :-)
Jag testade att koppla från batteriet under ett tag men det blev ingen skillnad. Tjejens farsa trodde också att det kunde vara klaffar i systemet som slutat fungera. får försöka komma in i systemet och se.
Okej, jag var ute å testade på min igår, gör så här. sätt fläkten manuellt på lägsta hastighet, väl läge golv på vart luften ska ta vägen. Vrid sen temperaturväljaren mot max värme sen mot max kyla, lyssna även ifall du hör spjällen, dom låter skapligt högt när dom byter läge. Hör du inget så har förmodligen spjällmotorn gått sönder eller att spjällen har fastnat. Det ska även finnas en felkod på det då.
Testade precis så du sa. Hör ljudet av spjällen för vart det ska blåsa och för värmen. Så kanske något annat ändå? Tack för hjälpen
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1531324
Okej toppen, Då fungerar motorn iaf till dom, sen hur det ser ut och om dom kan gå sönder i något länkage eller vidare det vet jag tyvärr inte. Det kan ju vara så enkelt att dom behöver en kalibrering också, görs lätt med VIDA :-)
av Oskarellernåt
#1531337
DayDreamer skrev: fre 17 feb 2023, 14:18 Okej toppen, Då fungerar motorn iaf till dom, sen hur det ser ut och om dom kan gå sönder i något länkage eller vidare det vet jag tyvärr inte. Det kan ju vara så enkelt att dom behöver en kalibrering också, görs lätt med VIDA :-)
Aa ok. Men är lite tveksam. Testade köra en vända med öppet till värmepaketet. Körde den till att motor tempen var i mitten som den brukar. Kände att det var varm men inga 85 grader som står på auto dock. Min tanke är spontant att värmepaketet inte lyckas värma den kalla inluften. Lekte runt lite med olika inställningar på klimat anläggningen under tiden. Med full blåst var värme paketet kallt när jag rörde vid det. Antar att man inte ska kunna röra det egentligen?
av binkie
#1531344
Oskarellernåt skrev: fre 17 feb 2023, 16:47
DayDreamer skrev: fre 17 feb 2023, 14:18 Okej toppen, Då fungerar motorn iaf till dom, sen hur det ser ut och om dom kan gå sönder i något länkage eller vidare det vet jag tyvärr inte. Det kan ju vara så enkelt att dom behöver en kalibrering också, görs lätt med VIDA :-)
Aa ok. Men är lite tveksam. Testade köra en vända med öppet till värmepaketet. Körde den till att motor tempen var i mitten som den brukar. Kände att det var varm men inga 85 grader som står på auto dock. Min tanke är spontant att värmepaketet inte lyckas värma den kalla inluften. Lekte runt lite med olika inställningar på klimat anläggningen under tiden. Med full blåst var värme paketet kallt när jag rörde vid det. Antar att man inte ska kunna röra det egentligen?
Om du kör motorn riktigt varm, stänger av fläkten och låter värme ackumeleras i elementet ett tag och sen drar på fläkten igen. Kommer det då en poff med värme som sen återgår till kalluft så är det troligtvis dålig cirkulation i elementet.

Kör klimatanläggningen på max temp och manuell så du inte blir förvirrad av att autoläget stänger något spjäll.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1531385
Oskarellernåt skrev:
DayDreamer skrev: fre 17 feb 2023, 14:18 Okej toppen, Då fungerar motorn iaf till dom, sen hur det ser ut och om dom kan gå sönder i något länkage eller vidare det vet jag tyvärr inte. Det kan ju vara så enkelt att dom behöver en kalibrering också, görs lätt med VIDA :-)
Aa ok. Men är lite tveksam. Testade köra en vända med öppet till värmepaketet. Körde den till att motor tempen var i mitten som den brukar. Kände att det var varm men inga 85 grader som står på auto dock. Min tanke är spontant att värmepaketet inte lyckas värma den kalla inluften. Lekte runt lite med olika inställningar på klimat anläggningen under tiden. Med full blåst var värme paketet kallt när jag rörde vid det. Antar att man inte ska kunna röra det egentligen?
Okej, ja men då har du dålig cirkulation i värmepaketet. Det ska bli ordentligt varmt.
av Oskarellernåt
#1531458
binkie skrev: fre 17 feb 2023, 17:20
Oskarellernåt skrev: fre 17 feb 2023, 16:47
DayDreamer skrev: fre 17 feb 2023, 14:18 Okej toppen, Då fungerar motorn iaf till dom, sen hur det ser ut och om dom kan gå sönder i något länkage eller vidare det vet jag tyvärr inte. Det kan ju vara så enkelt att dom behöver en kalibrering också, görs lätt med VIDA :-)
Aa ok. Men är lite tveksam. Testade köra en vända med öppet till värmepaketet. Körde den till att motor tempen var i mitten som den brukar. Kände att det var varm men inga 85 grader som står på auto dock. Min tanke är spontant att värmepaketet inte lyckas värma den kalla inluften. Lekte runt lite med olika inställningar på klimat anläggningen under tiden. Med full blåst var värme paketet kallt när jag rörde vid det. Antar att man inte ska kunna röra det egentligen?
Om du kör motorn riktigt varm, stänger av fläkten och låter värme ackumeleras i elementet ett tag och sen drar på fläkten igen. Kommer det då en poff med värme som sen återgår till kalluft så är det troligtvis dålig cirkulation i elementet.

Kör klimatanläggningen på max temp och manuell så du inte blir förvirrad av att autoläget stänger något spjäll.
Testade det du skrev och ja den samlar ju på sig lite värme men försvinner fort! Förklarar också hur varm luften inne i bilen bli är baseras på hur varmt det är ute. Är det hyfsat varmt ute så blir det duglit i bilen. Tack!
Senast redigerad av 1 Oskarellernåt, redigerad totalt 0 gånger.
av Oskarellernåt
#1531459
DayDreamer skrev: fre 17 feb 2023, 21:29
Oskarellernåt skrev:
DayDreamer skrev: fre 17 feb 2023, 14:18 Okej toppen, Då fungerar motorn iaf till dom, sen hur det ser ut och om dom kan gå sönder i något länkage eller vidare det vet jag tyvärr inte. Det kan ju vara så enkelt att dom behöver en kalibrering också, görs lätt med VIDA :-)
Aa ok. Men är lite tveksam. Testade köra en vända med öppet till värmepaketet. Körde den till att motor tempen var i mitten som den brukar. Kände att det var varm men inga 85 grader som står på auto dock. Min tanke är spontant att värmepaketet inte lyckas värma den kalla inluften. Lekte runt lite med olika inställningar på klimat anläggningen under tiden. Med full blåst var värme paketet kallt när jag rörde vid det. Antar att man inte ska kunna röra det egentligen?
Okej, ja men då har du dålig cirkulation i värmepaketet. Det ska bli ordentligt varmt.
Aa… blir o byta då. Tack för hjälpen!
Användarvisningsbild
av HCP
#1531472
Testa spola det från båda håll, se om du får lös något skräp. Spolar du från fel håll kan du få lös sådant som sitter av trycket från andra hållet.
Lite billigare test innan du byter
Vi som beställt nya V60

Det är inte jättespännande med e[…]

Vi som beställt nya XC60

Idag hämtade jag bilen! Nu återstå[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Med uppkopplade bilar så tror jag dessvä[…]

Det är vanligt att en gammal turbo fuktar p&a[…]