NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1529160
Har bytt torkarmekanismen för något år sedan.
När man gör detta så passar ju inte torkararmarna varandra eftersom splinesen på axlarna på länkaget trycker in i lättmetallen i armarnas fäste så att dem ska sitta kvar.

Detta gör att det inte går att finjustera vart bladen/armarna sveper och parkeringsposition. Antingen blir det för mycket eller för lite.

Som det är idag så står förarbladet en bit uppepå plenumteckningen eller vad den kallas. Så när man viker upp den armen så tar bladet passagerararmen :)

Dum som jag är så tog jag ju aldrig någon bild eller satte upp nån typ av tejp innan jag plockade bort armarna.
Men VIDA ger mig en bild om att förarbladets yttre kant skall vara 10mm ovanför passagerartorkararmen vilket det inte är nu. Tror Haynes säger samma sak i sin bild. Men Haynes visar ju högerstyrda bilar på alla bilar så det blir ju lite tvärtom.

Så jag undrar.. vad är bästa sättet att få bort dessa märken så att säga? en trekantsfil? rundfil? vet inte hur hårt dem sitter.
Vet att någon på ett forum sa att man kunde använda splinesen och axlarna som en "fräs" då dessa är väldigt hårda och förstörs inte då godset är så mjukt på armen.

Jag vill alltså nollställa godset så att jag kan trycka fast dem på nytt så att de får rätt position.
Moment hjulagerbyte fram

Någon som har alla moment/åtdragning v[…]

Däckslitage insidan.

Har en citroen c3 2005 som sliter däck p&arin[…]

Kan det vara vevaxelgivaren som gett upp?

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n[…]