NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nissebrun
#1529013
Då var det dags igen att fråga om tips gällande min V50 1,8 F. Idag märkte jag att den vibrerar/smårycker konstant vid acceleration på alla växlar främst under 2000 varv. Även tomgången är oren och ”bluddrig”. Låter inte alls bra. Tar gärna emot tips på vad det kan vara som är tokigt.
Mvh Conny. ( efter att ha läst runt lite så tänker jag att jag ska försöka rengöra spjällhuset. Skulle någon kunna förklara/ skicka en bild på var det sitter på min bil. )
av nissebrun
#1529024
Uppdatering: det var inga problem att se vad felet är. Då är bara frågan vad heter bälgen/slangen som ska bytas ? Sökt lite men inte hittat den ännu.
Användarvisningsbild
av HCP
#1529047
Du kan ringa volvo eller nån ÅF, ge dem reg-nr så letar de fram den i sina program, du behöver bara säga var den sitter och vart den tar vägen i andre änden.
Användarvisningsbild
av Vojje
#1529049
HCP skrev:du behöver bara säga var den sitter och vart den tar vägen i andre änden.
och svaret på det är luftfiltret och gasspjället...
av nissebrun
#1529130
Då har jag beställt en ny slang/bälg och ska montera den i morgon. Frågan är om bilen kommer att gå normalt efter bytet eller om det sugits in något skräp som ställer till det. Att den går så illa när slangen är trasig, beror det på någon luftmassemätare som får fel värden eller..?
Mvh Conny.
Användarvisningsbild
av HCP
#1529131
nissebrun skrev: mån 30 jan 2023, 17:25 Då har jag beställt en ny slang/bälg och ska montera den i morgon. Frågan är om bilen kommer att gå normalt efter bytet eller om det sugits in något skräp som ställer till det. Att den går så illa när slangen är trasig, beror det på någon luftmassemätare som får fel värden eller..?
Mvh Conny.
Datorn mäter upp luften som tas in i motorn före detta hålet, sen kommer det av undertrycket sugas in brutalt mycket mer, då blir den anpassade bränsleblandningen helt fel och man kan få liknande fenomen. Så helt klart går den kasst för att det blir för mycket luft.
Det går ju inte veta om du sugit in ett löv eller två, men de brukar förintas rätt fort.

Har du tryckluft så blås in luft så ev. skräp kommer ut. Det som ev. passerat maskinen redan kan du inte göra mycket åt.
av nissebrun
#1529218
Ny uppdatering. Efter montering av ny slang grusades förhoppningarna om en fungerande bil. Samma symtom men nu lyste även motorstörningslampan. Färd till verkstad för att läsa ut felkoder. Verkstaden säger att det kan vara så att luftmassemätaren ställt om sig ”tokigt” p.g.a. felaktigt luftflöde och kan bli återställd om man släcker felkoden. Men tyvärr, felkod visade ingen tändning på 2:ans cylinder så troligen spolen sa de. Vi börjar med stiften tyckte jag ( det skulle ju kunna vara ett stift som lagt av ) men med nya stift, tyvärr ingen skillnad. Så imorgon blir det en ny spole. De trodde till 99% på den. Lite märkligt bara med trasig slang och spole samtidigt. Men märkliga saker händer ju ibland.
Användarvisningsbild
av HCP
#1529222
nissebrun skrev: tis 31 jan 2023, 15:54 Ny uppdatering. Efter montering av ny slang grusades förhoppningarna om en fungerande bil. Samma symtom men nu lyste även motorstörningslampan. Färd till verkstad för att läsa ut felkoder. Verkstaden säger att det kan vara så att luftmassemätaren ställt om sig ”tokigt” p.g.a. felaktigt luftflöde och kan bli återställd om man släcker felkoden. Men tyvärr, felkod visade ingen tändning på 2:ans cylinder så troligen spolen sa de. Vi börjar med stiften tyckte jag ( det skulle ju kunna vara ett stift som lagt av ) men med nya stift, tyvärr ingen skillnad. Så imorgon blir det en ny spole. De trodde till 99% på den. Lite märkligt bara med trasig slang och spole samtidigt. Men märkliga saker händer ju ibland.
Kan mycket väl ha varit spolen hela tiden, röret förvärrade inte mycket.
men den behövde uppenbart bytas ändå så ingen skada skedd egentligen :-)

Jag har svårt att hålla med om att en […]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]