NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Elias201013
#1528053
Hej!

Har en C30 från 2007 1.8F. Där ac remmen har gnisslat så var inne på Volvo för drygt ett år sen och dom bytte båda remmarna plus spänrulle. Men nu för ngn månad sen var ljudet tillbaka. Så jag åkte tillbaka till Volvo då dom skulle byta remmar och rulle på reservdelsgarani pga oljudet igen. Men det visade sig att det var metallspån i AC remmen pga en dålig vattenpump. Så gick ej på garanti. Så jag bytte då vettempump och båda remmarna. Allt funka i ca 2 månader men nu är exakt samma ljud tillbaka. Någon som kan ha någon idé vad det kan vara? Har kollat så att allt är monterat ok. Tycker det lät skumt att vattenpumpen ska ha orsakat metallspån på Ac remmen när den inte ens går runt vattenpumpen. Utan det gör den andra remmen…
Har dock inte hunnit kolla om det är metallspån på Ac remmen igen. Utan det är bara exakt samma ljud som innan. Ljudet försvinner INTE när jag stänger av AC
Användarvisningsbild
av HCP
#1528109
Häng av AC-remmen helt. Även fast inte magnetventilen är aktiv så har du rotation där, lyssna om det tystnade.
av Elias201013
#1528136
Har tagit bort remmen och kikat nu (inget ljud när remmen var borta). Var massa småstenar och typ gummi remsor som låg i spåren på remmen på vissa ställen. Och dessa gummi remsorna var magnetiska. Någon idé vad den kan komma ifrån? Skumt också att grus ligger i remmen.
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1528143
Troligen lagret i ac pumpen som varit nära att skära ihop helt och så bromsar det och transporteras över material från remskivan när det slirar.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]