NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Erik Å
#1527982
Jag är inte särskilt förvånad, åker man omkring med lätt anliggande broms så poleras ytan på skivor och belägg upp och det är precis vad som behövs för att optimera gnisslet :-)
Användarvisningsbild
av HCP
#1527984
Jag hade bytt glidbultarna som steg ett, simpelt ingrepp o du kan samtidigt se hur de nuvarande är. Låter onekligen som det ligger på och inte var sten-fenomenet i din situation.
När du ändå har löst grejjerna, gör som vjohnj nämner ovan att kolla så kolven är rörlig. Har du ingen lämplig tving eller liknande så finns billigt verktyg på biltema (där hittar du också glidpinnarna) för att trycka tillbaka kolven. Inspektera också damasken runt kolven.
#1527989
fjohan82 skrev: Nuvarande V60 (18300 mil) har jag inte heller upplevt några problem med, haft den sen 2017-02.
Dock tvättar jag hjulhus och alla bromsdetaljer vid varje däckbyte, spolar man aldrig av det som sitter innanför hjulet så kan man väl tänka sig att det blir problem med tiden.
Samma här vår V60 D3 Classic har vi snart haft i 2 år och 3000mil (mätaren står på 5200mil nu) , inte ett knyst från bromsar. Vid senaste service bytte de bromsvätska för 900kr enligt rekommendation från Volvo då bilen blir 5 år. (uttagen dec 2017). Men i vår skall jag köra samma procedur som jag gjorde med V50.

Tror fortfarande TS har nån sten inne mellan skivan och skölden. Vad kan annars gnissla om inte nåt belägg är slut ?

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]