NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kankonkan
#1527492
Jag har en 2005 2.0D som rullat 31500ml.
Köpte den i affekt(impulsköp) då min andra bil helt plötsligt var stendöd, och bilbehov var stort.
Denna kareta har blivit kvar då det visade sig praktiskt med 2 bilar då vi har 3 barn som skal skjutsas hit och dit.

Problemet då?
Jag, dom är massor med detta elände till bil, men det som stör mig mest är att den dels är knölig att starta, varm som kall. mest uppenbart verkar det vara när det är runt nollan och ingen mv använts, man får göra flera startförsök då den startar till men stannar omg. Det verkar hjälpa att hålla lite gas.
Samt att den faktiskt drar en hel del diesel, 0,8l/mil vid 20/80 stad/landsväg...

Vad som är gjort:
DPF rensad och bortkodad
EGR pluggad och bortkodad
Spridare kontrollerad på diselservice
Y-rör kontrollerat
Glödstift kontrollerade, resistansmätta och att varje glödstift får spänning
Bränslefilter bytt och inga luftbubblor i genomskinliga slangen
Bränsletryck vid belastning(max) enligt ELM27 och Carscanner på ca 140000Kpa(vet ej vad det skall vara)

Det som jag grubblar på nu är om kompressionen kan vara dålig, hur kontrollerar man det på denna motor?

Alla inslag tas emot med glädje. Att bilfan är törstig relativt normal förbrukning är sekundärt, men nice om även det löses. Det viktigaste är att jag har en biljävel som går att lita på att den faktiskt startar.

Jag kan nämna i sammanhanget också att jag har problem med att batteriet dras ur(sprillans Exide) ganska snabbt, har mätt med strömtång allt mellan 0,25A och 2,5A i läckström och att radion är tokig, startar om sig och ibland uppstår bara ett tjutande ur den. Hjälper inte att starta om radion, utan bilen måste startas om(vilket inte alltid heller hjälper)
Gällande detta funderar jag på det klassiska startmotorproblemet man läser om?
#1528224
Läste felkoder idag med ELM327, P0113 - Intake Air temperature Circuit High Input....men tempen är rimlig....
Börjar fundera om MAF kanske inte är frisk?
Drog ut den med bilen på tomgång, ingen skillnad?
Bakfjädrar.

På Volvo såg mekanikern när han t[…]

Hur byta drl v60cc

Min högra jättebilliga drl slocknade och[…]

Jag har samma ljud bakifrån på min v60[…]

På min bil (som jag tidigare skrev om i det […]