NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1524326
Hej!
Funderar på om man borde byta olja i växellådan eller ej.
Den skall ju inte bytas vad jag vet under bilens förväntade livslängd.
Jag har ju MTX75-lådan från Ford. Denna är tur nog enkel att byta på.
Lätt att komma åt.

Men jag har sett på youtube och läst att byta olja på en sånhär nu lite äldre bil kan introducera problem med växellådan.
Men det kanske bara är en myt?

Jag har väl egentligen ingen anledning att byta men jag tänkte. En fräsch olja kan väl sällan vara dumt.

Det är väl kanske växellänkaget eller liknande som är lite problem med då jag ibland inte får i växel 1 och 3 framförallt. Lägena är liksom blockerade. Så måste gå via neutral och sedan försöka igen. Då funkar det. Det känns som om det skulle vara något med länkaget eller liknande men det är bara en gissning. Har sett att det finns en justeringsprocedur där man lägger i 3ans växel och justerar vajrarna där på växellådan under batterilådan. Men kanske är det något som glappar är lite utslitet och därför beter det sig såhär.
#1529208
Jag kör en Volvo S40 T5 2004 och har nyligen bytt växellådsoljan. Bilen har gått närmare 27000 och tyckte växellådan var alldeles för seg när den hade stått ute i kyla, så tänkte att oljan var dålig och hade förlorat sina köldegenskaper, därav behövde bytas. Själva bytesprocessen var såklart lite knepigt (jag har inte lådan från ford). Men bytet gjorde susen och lådan blev lättsammare att hantera i kyla.

Så ja, jag tycker du bör byta oljan. Även om det inte är rekommenderat är det ju aldrig dåligt att göra. Att det ställer till problem är en myt såvitt jag vet, gör du bytet korrekt och noggrant blir allt bra. Bra att tänka på om du byter: Ta reda på vilken mängd du ska ha (tror det är 1L för 5-växlad och 1.5L för 6-växlad), värm upp oljan innan du fyller på (typ lägg flaskan i en kastrull med varmt vatten), lyft upp bilen efter bytet och låt hjulen rulla fritt medans du går igenom alla växlar (bildatorn kommer inte tycka om det men inga fel-meddelanden du får kommer kvarstå när du ställt ner bilen igen).
#1530441
Det är 1.9L för min MTX75 så det borde gå i två enlitersflaskor.
Men gör man det på t.ex volvo så har dem ju oljan på bulk. De tar fram en slang, ställer in mängden och stoppar in slangen/munstycket.
Funderar nästan på att göra det där då dem har grejer, lyft, verktyg osv så det borde ju gå snabbt. Borde gå att fixa samtidigt som oljebytet i motorn.
Men dem tar väl betalt för en timme extra förstås. :)
#1531069
Byt gärna olja det är lätt på mtx-75 lådan, har bytt två gånger och belönades så småningom med en vinande femte växel.
Det är tydligen en egenskap att en del lådor börjar vina, inget som går sönder säjs det.
Ford och Getrag har tagit fram en olja för detta fenomen under Motorcraft varumärke (XT-M5-QS) då ska den bli tyst igen.
Jag körde med Castrol Transmax Manual Multivehicle 75W-90 enligt rekomendationen, tror inte oljan var boven iaf.
#1531070
Som jag förstått det får man endast använda Volvos eller Fords olja och inget annat. Känslig på detta enligt alla forum jag kollat. Jag förstår inte varför då dem alla har rätt klassning och specifikationer på Fords krav.
#1531086
Orfeous skrev:Som jag förstått det får man endast använda Volvos eller Fords olja och inget annat. Känslig på detta enligt alla forum jag kollat. Jag förstår inte varför då dem alla har rätt klassning och specifikationer på Fords krav.
Volvo gör ingen olja, å inte Ford heller vad jag vet. Jag kör Biltemas i min låda med rätt klassning, fungerar hur bra som helst :-)
#1535847
Om du är osäker på vilken olja du skall köpa och ifall du använder fel olja kan få stora konsekvenser på växellådan, så köp den på Volvo. 500kr för 2L växellådsolja är inte så mycket för något på en bil och växellådsolja, som du sällan byter (kanske efter 20000-30000 mil eller ifall du har ett specifikt problem) och så får du sinnesro att du använder exakt rätt olja.

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]