NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Goldenberg75
#1520089
Jag har fått ett märkligt fel på min Volvo V50 1.8F från 2008

Det började i somras att på passagerarsidan sprutade den ut bara varmluft när man körde kyla. Nu när det är kallt ut så kör den full kyla på passagerarsidan när man kör värme på förarsidan. Med andra ord går det inte att reglera så man får värme på passagerarsidan. Jag hör när man ändrar från full kyla till full värme på förarsidan att något spjäll ändrar sej men inte på passagerarsidan. Känns som ett spjäll hängt sej. Någon som har tips på felsökning.
Användarvisningsbild
av HCP
#1520100
Går att kalibrera om motorerna som styr detdär med VIDA.
Jag brukar göra det varje höst, för min blåser fisljummet när det börjar bli kallt - sen är de bastu igen.

Det går också se om spjällmotorn gett upp på den sidan, eller rent av inte vet vilket läge den är i.

Ska göra det idag igen, ska se om jag kommer ihåg att ta lite screenshots.

EDIT:
Fungerar avfrostningen bak och på speglar?
Fungerar sätesvärmen på passagerarsätet?

Om de inte heller fungerar är de issues med den sidan, den styr också bl.a. tempinställningen och motorn på höger sida.
Kika säkringen om det är så pass simpelt.
av Goldenberg75
#1520127
Tack för snabbt svar


Säkringar är ok. Allt annat funkar som du nämner. Får bli att ta den till någon som kan läsa av bilen. Känns som spjället hängt sej. Började i somras med dålig kyla på passagerarsidan sen till att ge full värme konstant och nu full kyla.
Användarvisningsbild
av HCP
#1520138
Yes, det är enklaste approach.
Kan finnas någon annan orsak jag inte tänkt på möjligen också, men kommer isåfall inte på det :-D

När man kalibrerar säger den till om något inte svarade ordentligt, den mäter hur spjällmotorerna står och kalibrerar om full rörelse. Den tittar på efterfrågad vinkel/steg och mäter verklig vinkel.
Finns inte så många utgångar, endera fungerar det och allt återgår till normalt, eller så är det problem med spjällmotorn ute till höger - 250kr-ish på skroten och lite ord som inte finns i bibeln medan du byter.

like this, gjorde det nyss.
Bör inte kosta mer en än påse bullar till någon med VIDA i närheten av dig
20221120_093506.jpg
20221120_093506.jpg (418.03 KiB) Visad 778 gånger
Vi som beställt EX90

Inte för mig. Plastig interiör. Liten s[…]

Kolkanistern på min 745-a är trasig, ja[…]

Är B5244SG annorlunda än en B5244S f&oum[…]

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]