NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KnotVillage
#1519952
Har en V50 T5 Business Plus som saknar uppvärmada speglar. Är det fördraget så man bara kan byta glas. Tycker det är mycket märkligt att det inte finns när bilen har telefonen och xenon. Står inte i manualen att det är tillval men imorse när jag startade bakrutan hände inget med speglarna. Kontaktade då Volvo för jag tyckte det var konstig att båda var trasiga. Fick så svaret att bilen inte hade värme i speglarna. Trodde det var standard. Hade det på min S70 -98.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1519972
Har aldrig hört talas om att det skulle vara tillval. Inte ens instruktionsboken har detta noterat som tillval.
Jag gissar istället på att antingen är en säkring trasig eller värmeelementen i speglarna trasiga.
Kan vara värt att ta bort ett glas och se om det sitter kontakter på glasets baksida, finns det kan man alltid mäta upp dessa.
av KnotVillage
#1519993
Det var därför jag blev förvånad när Volvo sa att det inte fanns på bilen från fabrik. Finns ingen säring, bara för värmen till bakrutan men det går ju på samma. Det står i instruktionsboken att när man startar värmen till bakrutan startas även den til speglarna. Speglarna är på i 6 minuter occh bakrutan 12.
av dieselputte
#1520019
Kan det bero på nåt strul med ökända kablaget i A-stolpen? Det brukat ju kunna påverka lås, fönsterhissar etc, så prova ta loss och gör rent kontaktstycket och prova även att koppla bort batteriet i 10 minuter.

Har aldrig läst om saknad värme i backspeglarna tidigare.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1520047
KnotVillage skrev: lör 19 nov 2022, 14:55 Jag lös med ficklampa och såg två kablar in i spegeln. Är det 12v så man kan mäta innan man köper nytt glas?
Ja det går två små sladdar till baksidan på glaset.
Vet inte vad glasen kostar på Volvo och vad du har för årsmodell på din bil, men det finns ett stort antal på skroten om man inte vill köpa nytt.

av KnotVillage
#1520055
Min är 2005. Då är det bara starta speglarna och plugga in en testmejsel. Skruvat tog 170kr/st. Volvo tar 550kr/st. 1100 för värme i spelarna tycker jag är i dyraste laget. Men tack för hjälpen.

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]