NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av HCP
#1519323
Hade farkosten (V50) på hjulinställning, men de vägrade göra nåt då jag har felmeddelande om Antisladd och den pekar på ratten.
Men jag har redan kollat att dendär rattlägessensor-ring-grejjen fungerar och inte har avbrott, men de ville inte ändå.
(antagligen för att de ville "laga" felkoden och byta sensorn till det formidabla priset av 8000kr - som inte jag ville :-D )

Efter byte av detaljer i framvagnen, typ alla bytta så har ratten vridit sig 15 grader vilket orsakar felkod på antisladd då den inte tycker det stämmer med rattens position gentemot nåt annat.

Så jag måste ta lös ratten och centrera den själv innan de kan fixa hjulinställningen på torsdag.
Ringde volvo om muttern, de visste inte om den ska bytas ut eller om man återanvänder samma - den gick att köpa däremot.

Någon som har koll på denna mutter, om den kan återanvändas? Tänkte pilla på lite loctite bara.
Övriga tips att tänka på när man ska lös med ratt och airbag? (förutom att bryta strömmen och köra ESD-skyddat) :-D
av Lövet
#1519327
Går absolut att använda muttern igen
av kvillebäck
#1519341
Det är inte ratten du skall ta lös. Centrera ratten genom att vrida på den och gör hjulinställning sedan. Var väl länge sedan det fanns splines att justera ratten med.

1. centrera ratten och tag ur nyckeln så den låser sig i detta läge.
2. gör din hjulinställning.
Användarvisningsbild
av HCP
#1519342
kvillebäck skrev: mån 14 nov 2022, 16:27 Det är inte ratten du skall ta lös. Centrera ratten genom att vrida på den och gör hjulinställning sedan. Var väl länge sedan det fanns splines att justera ratten med.

1. centrera ratten och tag ur nyckeln så den låser sig i detta läge.
2. gör din hjulinställning.
Lämnade in den för att göra just detta, men de ville inte göra en hjulinställning förrän felkoden var borta.
Och den finns ju där för att ratten avviker för mycket från centrum :-D

Ska ringa någon annan verkstad imorrn tror jag, för de är ju lite skevt att jag ska centrera ratten innan - det är ju en del av hjulinställningen så att säga

Edit: kikade nu på youtube, korrekt som du säger så är de inte splines utan 8-kantig infästning, så ratten blir ju ännu värre om jag ens försöker :-)
Användarvisningsbild
av HCP
#1519345
Se va detta forum hjälper att våga fråga först även om de är korkade grejjer, nu slapp jag riva ner massa i onödan.

Ska ringa däckfirma imorrn istället för verkstad :-D

Er feedback är nyttig och det märks hur […]

Bältesvarnare

Är rätt säker på att dessa g[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-De[…]

Löjliga priser XC70

Det är inte bara den branschen. Jag uppdate[…]