NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Freja93
#1518863
Långt inlägg... Jag lämnade in min bil på service för 1,5 vecka sedan, och då byttes bland annat bromsvätskan. Nu i måndags påväg till jobbet började den varna för "bromsvätskenivå låg, stanna genast" (eller liknande, varningen kom och gick ett par gånger). Varpå jag ringde tillbaka till bilbolaget och frågade hur jag skulle göra. De bad mig komma ner med bilen direkt (så länge inte varningen tändes igen). Den blev mottagen på tisdagen, och då konstaterades att något med luftningsventilen gått sönder i samband med bytet av bromsvätskan, så ena bakre oket behövde bytas. Fick tillbaka bilen igår eftermiddag, och påväg hem märkte jag att det med största sannolikhet var luft i systemet. Pedalen var svampig och behövde "pumpas" upp när bilen var avslagen. Vid körning tog bromsarna sent, och vid stillastående sjönk pedalen trots jämnt tryck. Lämnade in den igen idag, och då var det fel på ventilen/nippeln på andra bakre oket också, så de fick byta det med. Nu har jag fått tillbaka den, provkört den med bilmekanikern, men jag tyckte fortfarande att den känns konstig och beter sig mindre "tajt" än den gjorde innan. Killen på bilbolaget säger att den känns normal och att bromsarna kan bli annorlunda efter bytet av bromsvätska.

Jag är van vid att kunna "finbromsa" i låga hastigheter (trycker ned pedalen 20% kanske, så att bromsarna bara ligger på lite), men som den är nu tar inte bromsarna förrän pedalen är nedtryckt kanske 60%. Jag tycker inte att den "nyper" på samma sätt som tidigare heller. Pedalen är inte så svampig att jag får ned den i golvet, men jag får ned den tills det klickar (någon givare?), och det har aldrig hänt förut. Jag har heller aldrig tidigare varit med om att pedalen sjunker ner så långt som till "klicket" när man startar bilen, eller att den ska behöva "pumpas upp" när den är avstängd. Den har alltid varit stum vid avstängd, och sjunkit en liten bit vid start precis som den ska, men inte nu...

Kan det vara kvar luft i systemet ändå? Eller har det blivit något annat fel? Blir så osäker på om jag bara blivit överkänslig nu när det varit så många vändor med bilen...
av KnotVillage
#1518869
Jag böt båda oken bak och min pedal tar oxå långt mer men tar perfekt när den besiktades. Dock så tar den mer bak. 1.8 fram och 1.9 bak. Trycker jag en extra gång innan jag bromsar tar bromsen högre upp. Skulle det vara luft skulle bromsarna inte vara så jämna och att det skulle vara precis lika mycket luft på samma axel har jag svårt att tro. Jag ska byta bromsvätska även fram samt smörja bromsarna. Jämför jag med V90 så är det som dag och natt, dom tar direkt. Åk tillbaka till bilbolaget och be dom göra ett bromstest så får du svart på vitt.
av Erik Å
#1518875
Om de har satt i nya belägg (och skivorna är spåriga) så behöver beläggen köras in för att anliggningen ska bli 100%. Det är först då som "tajt"-känslan kommer :-)
Att byte av vätska skulle påverka känslan har jag svårt att köpa, då är det snarare luftbubblor kvar i något ok..
av Freja93
#1518881
Bromsskivorna och beläggen är 3 år gamla och ser fina ut. Kanske hälften kvar av beläggen bak. Fram är de nyare. Är som sagt lur på om det ändå är luft kvar i systemet...

Jämför jag med min mammas v60 -15 så tar hennes mycket tidigare och har alltid gjort. Tvärnitar av olyckshändelse varenda gång jag kör hennes. Men min tar ovanligt dåligt nu ändå. Imorse när jag körde den till verkstan var den som vanligt, förutom att den sjönk vid stillastående vid ett tillfälle, men annars kändes den som vanligt. De sa att luften förmodligen flyttat på sig i systemet under natten när den stod stilla. Det är lite därför jag inte får ihop det med att det plötsligt skulle vara så annorlunda nu trots att det bara är ett nytt ok. De gamla oken var dessutom bara 4 år gamla, så det var inget fel på dem.

Tvivlar på att ett bromstest skulle säga så mycket, för bromsarna tar ju. Bara längre ner än vanligt. Den står still om man lägger i handbromsen också, men handbromsen känns slapp, så den tar mycket senare.
av KnotVillage
#1518901
Bromstest talar direkt om det finns luft i systemet. Stäng av tändningen så inte vaccumpumpen går, pumpa bort undertrycket så känner du om bromsarna är svampiga.
av Freja93
#1519001
Marnlasse skrev: fre 11 nov 2022, 23:20 kanske är problemet i huvudbromscylindern (inre läckage)
Ja tanken har slagit mig... Läste i någon annan tråd att något i cylindern kunde gå sönder om den var gammal och man gjorde fel vid bytet. Blir så trött på alla besök på verkstan bara... Funkade ju klockrent innan bromsvätskebytet... Tacksam för att jag inte behöver betala iaf.
Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]