NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av thomjoj
#1518048
Hej,

Svärmor fick en anmärkning på sin 1.6D Drive Momentum 2009. Man ville byta höger drivaxellager.
Har kollat runt lite på olika forum och googlat en del men hittar inget om detta, i hur man gör. Men är detta svårt att byta själv? Har bytt mycket själv men vissa saker ska man ju som hobby mekaniker kanske inte göra själv.

Det är denna del som ska bytas VO 30757375

Tänkte att jag vänder mig till expertisen här.
av Erik Å
#1518050
Vi pratar om stödlagret antar jag? Jag bytte på min v70 mk 1, inte alls säkert att det är samma procedur dock.
Drivaxeln måste förstås ur: pressa igenom axeländen ur hjullagret (kan vara fastrostad eller klistrad om man har otur), lossa spindelled eller länkarm och sväng ut fjäderbenet, bort med överfallet över lagret (2 skruv) och dra sen axeln rakt ut. Räkna med att det läcker ut en liten skvätt olja ur lådan. Sen får man nog riva innerknuten så att man kan få in axeln i hydraulpress och trycka dit nya lagret. Jag tog hjälp av Volvo-verkstan för just det momentet i utbyte mot några påsar fikabröd. :-D
Kan ju vara läge att montera ny ytterknut när man ändå håller på så blir axeln som ny. Trodo.se :-)
viewtopic.php?f=16&t=158895&p=1413265
av KnotVillage
#1518613
Vad är symptomen? Jag har ett brummande ljud från min V50. Kommer i cirka 70 men ändras interner jag svänger. Därav tror jag inte det är hjullagret utan ev. stödlagret.
Användarvisningsbild
av HCP
#1518682
KnotVillage skrev: ons 09 nov 2022, 20:31 Vad är symptomen? Jag har ett brummande ljud från min V50. Kommer i cirka 70 men ändras interner jag svänger. Därav tror jag inte det är hjullagret utan ev. stödlagret.
Spruta in lite silkonspray eller white grease på inre lagret, kör några meter o lyssna om det tystnade.
Trodde mitt va kasst, men de tystnade inte, det va hjullagret för min del.

Annars enkelt att bara hänga av hjulet och bromsoket o snurra på yttre lagret med handen, låter de som de skrapar är det hjullagret. Har de gått riktigt långt känner du att det vickar när du känner på hjulet också, men inte alltid det sker heller.
av KnotVillage
#1518742
Jag har ett speciellt verktyg man sätter mot lagren för att höra. Bara palla upp bilen och lägga i en hög växel men jag har aldrig varit med om ett hjullager som inte ändrar ljud när man svänger. Jag har konstant samma ljud.

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]