NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av HCP
#1518246
KnotVillage skrev: mån 07 nov 2022, 11:28 Jag har kopplat dimljusen som extraljus med eget relä som styrs via det ordinarie helljuset därav tänkte jag dra 2 kablar från dom rakt upp till strålkastaren. Vill verkligen ha xenon i helljuset då det blir en markant skillnad. Vet dock ej om relät har inbyggd diod.

Är det styrenheten eller motorn som gått sönder eller sitter dom i samma enhet. Då måste ju motorn ha fler än 2 stift.

Var kan man annars köpa diod att montera på styrsignalen från helljuset?
Jag har också konverterat helljuset med xenon och kör med dessa
https://www.extraljuskungen.se/installa ... v-med-diod

Diod kan köpas löst på t.ex. Elektrokit för en tia, men frakten lär äta upp skillnaden mot ett helt relä.

Läste mycket om detta innan jag kopplade in mina, det verkar som en del bränner motorn och andra någon kontroller av motorn, om de sitter ihop eller inte är jag osäker på. Men summan har varit att de flesta fått byta det hela, finns inget att laga.
Torkarmotorn lär kunna tvångsköras om du tar lös den för att se om den vill vara med över huvud taget.
av KnotVillage
#1518250
Stort tack. Relä beställt. Har som sagt kopplat på samma sätt sen 2004 utan problem så jag hade inte en tanke på att det skulle bli problem. Men men motorer finns det gott om på bildelsbasen sen är det bara hoppas att inte regnsensor och har rykt.
av dieselputte
#1518303
HCP skrev:
KnotVillage skrev: mån 07 nov 2022, 11:28 Läste mycket om detta innan jag kopplade in mina, det verkar som en del bränner motorn och andra någon kontroller av motorn, om de sitter ihop eller inte är jag osäker på. Men summan har varit att de flesta fått byta det hela, finns inget att laga.
Torkarmotorn lär kunna tvångsköras om du tar lös den för att se om den vill vara med över huvud taget.
Det är en kommunikationskrets som knäcks av transienter, motorn bränns inte , kollade min och den snurrade hur bra som helt med lite likspänning. Har tänkt göra styrning till en av våra markiser när man får tummen ur....
av KnotVillage
#1518463
Jag har beställt från skroten. Gick på 715 varav frakt 225kr. Om man tänkte miljö tycker jag det är konstigt att man inte kan köpa motorn lös. Mekanismen går ju ofta att rädda. Hade man kunnat köpt motorn för kanske 1500 hade jag föredragit det. Men men nu är det bara vänta på relä och hoppas att det inte packar ihop igen om 2 månader. Då åker xenon ut och extraljus på.
Användarvisningsbild
av HCP
#1518478
Ja de kommer lira fint
Nu är "jag har gjort det och det fungerar"-anekdoter rätt värdelösa, men jag gjorde det när jag köpte min pulka för 7 år sedan och de har lirat. Har bytt mellan olika xenon-kit bara men behållit setupen med relä o diod. Använde likriktarbrygga i början, men de är ju rent tekniskt en diod också.

Samma har jag sett på USA-forum om Volvo, där har allas problem upphört efter de separerat.
av KnotVillage
#1518731
Tack för all hjälp. Ny motor löste allt. Även regnsensorn är tillbaka. Jobbet tog runt 30 min. Synd bara att dom använder engångspluggar till kåpan över torkardiket. Dom kostar väl säkert 20kr/st om jag känner Volvo. Blev 715kr i läropengar. Koppla aldrig xenon på en V50.

Tack igen. Jag var nämligen helt inne på att spaken gått sönder eftersom knappen till regnsensorn inte fungerade. Den kostade 915kr.

Aldrig gjort det men, om det går att öp[…]

Det är inte reglervententilen på AC som[…]

Leasing bildäck

Jag och min sambo har leasat bil och lämnad[…]

Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man kö[…]