NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mestvolvo
#1517841
Tjena. Har haft lite strul med växlarna sen jag köpte bilen för över ett år sedan. Det som krabbar är att backen kan vara riktigt trög att få i. Samt 3ans växel ibland inte kommer in . Utan de blir bara en jäkla amazon skrapande i lådan. Testade att byta olja och packning i lådan för ca 7 månader sen. Efter det gick lådan hur fint som helst i ca 3-4 månader . Men nu är de likadant igen. Vill få detta fixat men vet inte riktigt var problemet sitter. Kopplingen känns bra. Någon som har koll på detta? Veta till 100% är nästan omöjligt. Men är de någon som inte bara har spekulationer och faktiskt vet vad dom pratar om så kom gärna med förslag . Mvh
Användarvisningsbild
av frasse4
#1517845
Se över vajrarna från spaken till lådan.
av kareta
#1518337
Jag har liknande problem. Har kikat lite på vajrarna men kunde inte se något glapp. Bytt olja, ingen skillnad. Främst är det backen som är svår att få i men även trean kan streta lite, särskilt vid kall låda. Hoppas ändå att det beror på vajer, andra möjliga fel kan nog bli rätt dyra
av Mestvolvo
#1525181
Kommer du någonsin fram till vad problemet är så får du gärna höra av dig här igen 😃. Mekaniker säger bara att de behöver bytas koppling innan dom ens känt på bilen. Ja tror inte de är kopplingen ialf
av Jonas_latt
#1525188
Om backen är svår att få i så brukar det va axeln mellan låda och motor som går trögt. Man behöver ta ner lådan och smörja in den.
Men ska man ändå riva lådan så skulle jag bytt koppling och utrampings lager samtidigt

Min gamla 745 -90 behöver en del kärlek.[…]

Felsökning för att hitta eventuella l&au[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det[…]

Löjliga priser XC70

Då var vi uppe på 320K igen, men dett[…]