NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sir88alex
#1516074
Hej!
Tänkte försöka byta bromsok på högerbak på en V50 under helgen. Det kärvade en del sist jag bytte bromsar trotts att jag försökte smörja upp det och nu ligger bromsarna på.

Av det jag försökt läsa mig till så verkar det ganska rakt på. Skruva lös allt och sedan bör bromsslangen gå att skruva bort.
Men jag har aldrig gjort det förut så tänkte höra om någon har några tips eller vill dela med sig av vad jag bör tänka på?

Väldigt tacksam för all input jag kan få!
av dieselkenneth
#1516079
Du måste lufta bromsarna efter bytet men det visste du säkert. Efter byten får bromsslangen inte vara vriden, är den det så lossa andra sidan den mot karossen så kan du justera den. Lycka till
av sir88alex
#1516112
Tack! Jättebra att veta om det skulle strula.

Vet att jag behöver lufta bromsarna men vet inte hur man gör men det borde man kunna googla sig till. Har iaf köpt ett bromsluftningsverktyg så det bör lösa sig.

Några bra tips för att undvika att för mycket bromsvätska rinner ut?
av Okalettos
#1516131
Ett tips är att köpa Haynes verkstadshandbok för V50, väl värt 200kr, speciellt om man vill göra fler jobb själv i framtiden 👍.. Visserligen sträcker den sig bara t o m MY07, men mycket är såklart detsamma fn MY08.. 👍
av sir88alex
#1518621
Då var det gjort. Tyckte inte det var några problem alls. Kan man byta skivorna så kommer man även klara att byta oket.

Se till att du vet hur man luftar bromsarna bara.

Köpte faktiskt en Haynes och den var väl till viss hjälp. Dock ställde den till det lite när jag skulle montera tillbaka det. I boken står att man inte ska dra åt bromsslangen på det nya oket innan man satt tillbaka oket. Gjorde så första gången bara för att märka att det inte fanns en chans i världen att komma åt att dra slangen med de verktyg jag hade. Så fick skruva loss oket och dra slangen innan jag satte tillbaka det igen.

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Jag fick ner version 3.0.3 till min bil idag. Ska […]

Minirecension av kina DICE

Jag kör med VIDA med denna kabeln - 256kr ink[…]