NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Perris
#1514249
Jag köpte mig en V50 för några veckor sedan. Reagerade över att bilen liksom studsade när jag körde över tex en broskarv som inte är riktigt jämn. Köpte nya stötdämpare och det visade sig att dom gamla var riktigt dåliga. Dom bakre läckte olja. Trodde då att problemet var löst, men icke, bilen studsar fortfarande vid ”samma broskarvar”. Lite svårt att beskriva men det känns som det är tre mindre studsningar efter jag kört över skarven. Kollade länkarmsbussningar när jag ändå låg under bilen men dom verkade ok.
Vad mer kan vara fel…… kan inte tänka mig att det ska vara så här. Hade tidigare en S40 av samma årsmodell och tror inte att jag upplevde samma sak med den.
Tacksam för lite idéer över vad jag ska kolla upp……
av JcN
#1514308
Motionerade du de nya stötdämparna innan montering? Alltså, i upprätt läge, pressade ihop dem och lät de expandera ut igen några gånger vardera? Det kan behövas ibland för att få ur luft ur alla kanaler i stötdämparna.

// Jonas
av Perris
#1514346
Tack för ditt inlägg, jo jag ”motionerade” dämparna innan montering. Kanske jag gjorde för få gånger…tror det blev 3 ggr per dämpare. Kanske borde gjort mer……bör jag ta bort och motionera mer eller kan det bli bättre med tiden………
av Perris
#1515595
Har nu kommit fram till att jag även ska byta stötdämparna fram också. Tänkte köpa kompletta fjäderben med dämpare, fjädrar och allt. När jag söker så finner jag kompletta på några firmor men när jag lägger in mitt regnr så visar det att dom inte passar min bil ? Jag har en V50, T5 men inte 4wd? Är det andra prylar till den…….?

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]