NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hedstrom
#1513831
Då mitt gamla expansionskärl spruckit längst upp behöver jag byta. Ser ut som det är röd glykol i, ska det vara det? Eller blir den färgad om den inte är bytt på många år? Bilen är en v 50 2.0d -09. Funderar på om man ska tömma ut allt och spola igenom ny kylvätska i systemet eller om det bara är onödigt? Vad skiljer de olika färgerna på glykol? Om man nu tömmer ut allt och spolar igenom ett par gånger, vilken glykol ska man satsa på? Eller spelar det inte så stor roll?
av Rådlös
#1513982
Flub har helt rätt! Gykol är färglöst. Den färg som syns är tillsatt i efterhand. Men jag tycker du skall köpa ny glykol för det viktiga i sammanhanget är korrosionsskyddet. Det "förbrukas" under tiden det finns i motorn. Det vill säga, det försvinner inte utan sätter sig på väggarna på insidan av motorn och skyddar mot korrosion (Även kallat rost, men det stämmer inte riktigt i en aluminiummotor. Men det är en annan sak) Men på verkstäderna gäller att hälla i ny glykol när man öppnat någon del i motorn, reparation eller annat. Glykolen som är en sorts alkohol förbrukas vanligtvis inte under tid men man kan aldrig vara säker. Det ser man när man kollar frysskyddets lägsta temperatur. Har det minskat så har det försvunnit glykol (alkohol)
Så köp ny glykol! Men strunta i vilken färg det är. Färgen har ingen aktiv funktion i vätskan.
av hedstrom
#1514165
Om jag nu ska byta all kylvätska, räcker det att öppna dräneringspluggen under kylaren och fylla på nytt och starta bil med full värme sedan tappa ut igen innan jag fyller nytt. Får man ut allt då?
av hedstrom
#1514184
Bytte kärlet men fick hälla i gamla kylvätskan som inte såg allt för fräsch ut för hittade ingen dräneringsplugg. Såg något youtube klipp på en v50 men så såg det inte ut på min 2.0d.

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]