av Orfeous - fre 19 aug 2022, 21:53
- fre 19 aug 2022, 21:53
#1509356
Rattstyrenhet (SWM) (3/254). Ger information:
Obs! Endast bilar med DSTC.
Värdet visar åt vilket håll ratten vrids i förhållande till lagrad mittposition. Styrenhet bromssystem (BCM) erhåller värdet via CAN från rattstyrenhet (SWM).
Höger = Ratten vrids åt höger.
Vänster = Ratten vrids åt vänster.
Rattvinkelgivare, aktuellt värde
Obs! Endast bilar med DSTC.
Värdet visar rattutslagets läge. Styrenhet bromssystem (BCM) erhåller värdet via CAN från rattstyrenhet (SWM).
Mätområde: -720 - +720 °/s.
Positiva värden = Vänster
Negativa värden = Höger
Styrvinkelhastighet
Obs! Endast bilar med DSTC.
Värdet visar rattutslagets hastighet. Styrenhet bromssystem (BCM) erhåller värdet via CAN från rattstyrenhet (SWM).
Mätområde: -1500 - +1500 °/s.
Girvinkelsignal (DSTC)
Obs! Endast bilar med DSTC.
Värdet visar girvinkelhastigheten, det vill säga med hur stor hastighet bilen vrids/svängs på plan mark. Signalen från girvinkelhastighetsgivaren, som är inbyggd i stabilitetssensor (BSC), ger styrenhet bromssystem (BCM) information om bilens girvinkelhastighet (styrriktning) i °/s. Positivt värde anger styrriktning åt vänster. Negativt värde anger styrriktning åt höger.
Mätområde: -80 - +80 °/s
Offsetvärden (endast bilar med DSTC)
Tips:
Offsetvärdet är ett adaptivt korrigeringsvärde som anger den individuella avvikelsen för givaren. Styrenhet bromssystem (BCM) använder värdet för att alltid ha rätt startvärde vid uppstart av systemet för DSTC. Om normalvärdet ändrats under en körcykel lagras värdet ner efter tändning av i styrenhet bromssystem (BCM) EEPROM-minne och laddas sedan upp till arbetsminnet vid tändning på.
Offsetvärdena kan förändras även kort efter att tändningen slagits av.
Rattvinkelgivare, lagrat offsetvärde
Värdet lagrat i styrenhet bromssystem (BCM) EEPROM-minne.
Mätområde: -20 - +20 °/s
Rattvinkelgivare, offsetvärde
Aktuellt värde för denna körcykel. Felkod sätts och DSTC stängs av vid ±15 °/s
Mätområde: -20 - +20 °/s
Girvinkelgivare, offsetvärde
Aktuellt värde för denna körcykel. Felkod sätts och DSTC stängs av vid ±10 °/s
Mätområde: -25 - +25 °/s
Rattvinkelgivaren är integrerad i SRS-kontaktrullen, som i sin tur är integrerad i rattstyrenhet (SWM).
För rattstyrenhet (SWM) med mer funktionalitet är rattvinkelgivaren, till och med årsmodell 2007, utrustad med en skiva med kodspår.
En krets med lysdioder läser av kodspåret och mäter rattvinkeln under ett varv. Rattvinkelgivaren mäter även det aktuella antalet rattvarv med hjälp av en analog magnetresistiv givare. Genom att jämföra de olika givarnas signaler kan styrenheten avgöra den exakta styrvinkeln. Felkod sätts vid ± 2,0 varv.
Från och med årsmodell 2008 ersattes skivan med kodspår med ytterligare en analog magnetresistiv givare. Jämförelsen mellan givarna jämförs dock på liknande sätt.
Rattvinkelgivaren ger styrenhet bromssystem (BCM) information om bland annat rattvinkel och rattvinkelhastighet. Information om rattvinkelhastighet används även av styrenhet servostyrning (EPS).
Rattstyrenhet (SWM) med mindre funktionalitet är endast utrustad med den analoga magnetresistiva givaren som ger styrenhet servostyrning (EPS) information om rattvinkelhastighet.
Styrenhet servostyrning (EPS) använder informationen om rattvinkelhastighet för att ge rätt pumptryck åt styrservot. På grund av detta räknas rattstyrenhet (SWM) som säkerhetskritisk.
Det är därför viktigt att rattvinkelgivaren är korrekt monterad och att endast Volvo originalratt används.
Vid ett byte av ratt är det viktigt att följa instruktioner som finns för att säkerställa rattvinkelgivarens 0-position.
Länk till Technical Journal 19674 pdf: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... Hk7xleHMjO
- Om rattens läge för att kunna beräkna fordonets läge.
- Om ratten vrids till höger eller vänster.
- Med vilken hastighet ratten vrids.
- Om rattvinkelsignalen är ok.
Obs! Endast bilar med DSTC.
Värdet visar åt vilket håll ratten vrids i förhållande till lagrad mittposition. Styrenhet bromssystem (BCM) erhåller värdet via CAN från rattstyrenhet (SWM).
Höger = Ratten vrids åt höger.
Vänster = Ratten vrids åt vänster.
Rattvinkelgivare, aktuellt värde
Obs! Endast bilar med DSTC.
Värdet visar rattutslagets läge. Styrenhet bromssystem (BCM) erhåller värdet via CAN från rattstyrenhet (SWM).
Mätområde: -720 - +720 °/s.
Positiva värden = Vänster
Negativa värden = Höger
Styrvinkelhastighet
Obs! Endast bilar med DSTC.
Värdet visar rattutslagets hastighet. Styrenhet bromssystem (BCM) erhåller värdet via CAN från rattstyrenhet (SWM).
Mätområde: -1500 - +1500 °/s.
Girvinkelsignal (DSTC)
Obs! Endast bilar med DSTC.
Värdet visar girvinkelhastigheten, det vill säga med hur stor hastighet bilen vrids/svängs på plan mark. Signalen från girvinkelhastighetsgivaren, som är inbyggd i stabilitetssensor (BSC), ger styrenhet bromssystem (BCM) information om bilens girvinkelhastighet (styrriktning) i °/s. Positivt värde anger styrriktning åt vänster. Negativt värde anger styrriktning åt höger.
Mätområde: -80 - +80 °/s
Offsetvärden (endast bilar med DSTC)
Tips:
Offsetvärdet är ett adaptivt korrigeringsvärde som anger den individuella avvikelsen för givaren. Styrenhet bromssystem (BCM) använder värdet för att alltid ha rätt startvärde vid uppstart av systemet för DSTC. Om normalvärdet ändrats under en körcykel lagras värdet ner efter tändning av i styrenhet bromssystem (BCM) EEPROM-minne och laddas sedan upp till arbetsminnet vid tändning på.
Offsetvärdena kan förändras även kort efter att tändningen slagits av.
Rattvinkelgivare, lagrat offsetvärde
Värdet lagrat i styrenhet bromssystem (BCM) EEPROM-minne.
Mätområde: -20 - +20 °/s
Rattvinkelgivare, offsetvärde
Aktuellt värde för denna körcykel. Felkod sätts och DSTC stängs av vid ±15 °/s
Mätområde: -20 - +20 °/s
Girvinkelgivare, offsetvärde
Aktuellt värde för denna körcykel. Felkod sätts och DSTC stängs av vid ±10 °/s
Mätområde: -25 - +25 °/s
Rattvinkelgivaren är integrerad i SRS-kontaktrullen, som i sin tur är integrerad i rattstyrenhet (SWM).
För rattstyrenhet (SWM) med mer funktionalitet är rattvinkelgivaren, till och med årsmodell 2007, utrustad med en skiva med kodspår.
En krets med lysdioder läser av kodspåret och mäter rattvinkeln under ett varv. Rattvinkelgivaren mäter även det aktuella antalet rattvarv med hjälp av en analog magnetresistiv givare. Genom att jämföra de olika givarnas signaler kan styrenheten avgöra den exakta styrvinkeln. Felkod sätts vid ± 2,0 varv.
Från och med årsmodell 2008 ersattes skivan med kodspår med ytterligare en analog magnetresistiv givare. Jämförelsen mellan givarna jämförs dock på liknande sätt.
Rattvinkelgivaren ger styrenhet bromssystem (BCM) information om bland annat rattvinkel och rattvinkelhastighet. Information om rattvinkelhastighet används även av styrenhet servostyrning (EPS).
Rattstyrenhet (SWM) med mindre funktionalitet är endast utrustad med den analoga magnetresistiva givaren som ger styrenhet servostyrning (EPS) information om rattvinkelhastighet.
Styrenhet servostyrning (EPS) använder informationen om rattvinkelhastighet för att ge rätt pumptryck åt styrservot. På grund av detta räknas rattstyrenhet (SWM) som säkerhetskritisk.
Det är därför viktigt att rattvinkelgivaren är korrekt monterad och att endast Volvo originalratt används.
Vid ett byte av ratt är det viktigt att följa instruktioner som finns för att säkerställa rattvinkelgivarens 0-position.
Länk till Technical Journal 19674 pdf: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... Hk7xleHMjO
Senast redigerad av 2 Orfeous, redigerad totalt 0 gång.
Volvo S40N 1.8 -06