NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1509356
Rattstyrenhet (SWM) (3/254). Ger information:
  • Om rattens läge för att kunna beräkna fordonets läge.
  • Om ratten vrids till höger eller vänster.
  • Med vilken hastighet ratten vrids.
  • Om rattvinkelsignalen är ok.
Styrriktning höger/vänster
Obs! Endast bilar med DSTC.

Värdet visar åt vilket håll ratten vrids i förhållande till lagrad mittposition. Styrenhet bromssystem (BCM) erhåller värdet via CAN från rattstyrenhet (SWM).
Höger = Ratten vrids åt höger.
Vänster = Ratten vrids åt vänster.


Rattvinkelgivare, aktuellt värde
Obs! Endast bilar med DSTC.

Värdet visar rattutslagets läge. Styrenhet bromssystem (BCM) erhåller värdet via CAN från rattstyrenhet (SWM).
Mätområde: -720 - +720 °/s.
Positiva värden = Vänster
Negativa värden = Höger

Styrvinkelhastighet
Obs! Endast bilar med DSTC.

Värdet visar rattutslagets hastighet. Styrenhet bromssystem (BCM) erhåller värdet via CAN från rattstyrenhet (SWM).
Mätområde: -1500 - +1500 °/s.

Girvinkelsignal (DSTC)
Obs! Endast bilar med DSTC.

Värdet visar girvinkelhastigheten, det vill säga med hur stor hastighet bilen vrids/svängs på plan mark. Signalen från girvinkelhastighetsgivaren, som är inbyggd i stabilitetssensor (BSC), ger styrenhet bromssystem (BCM) information om bilens girvinkelhastighet (styrriktning) i °/s. Positivt värde anger styrriktning åt vänster. Negativt värde anger styrriktning åt höger.
Mätområde: -80 - +80 °/s


Offsetvärden (endast bilar med DSTC)
Tips:
Offsetvärdet är ett adaptivt korrigeringsvärde som anger den individuella avvikelsen för givaren. Styrenhet bromssystem (BCM) använder värdet för att alltid ha rätt startvärde vid uppstart av systemet för DSTC. Om normalvärdet ändrats under en körcykel lagras värdet ner efter tändning av i styrenhet bromssystem (BCM) EEPROM-minne och laddas sedan upp till arbetsminnet vid tändning på.
Offsetvärdena kan förändras även kort efter att tändningen slagits av.
Rattvinkelgivare, lagrat offsetvärde

Värdet lagrat i styrenhet bromssystem (BCM) EEPROM-minne.
Mätområde: -20 - +20 °/s

Rattvinkelgivare, offsetvärde

Aktuellt värde för denna körcykel. Felkod sätts och DSTC stängs av vid ±15 °/s
Mätområde: -20 - +20 °/s

Girvinkelgivare, offsetvärde

Aktuellt värde för denna körcykel. Felkod sätts och DSTC stängs av vid ±10 °/s
Mätområde: -25 - +25 °/s



Rattvinkelgivaren är integrerad i SRS-kontaktrullen, som i sin tur är integrerad i rattstyrenhet (SWM).
För rattstyrenhet (SWM) med mer funktionalitet är rattvinkelgivaren, till och med årsmodell 2007, utrustad med en skiva med kodspår.
En krets med lysdioder läser av kodspåret och mäter rattvinkeln under ett varv. Rattvinkelgivaren mäter även det aktuella antalet rattvarv med hjälp av en analog magnetresistiv givare. Genom att jämföra de olika givarnas signaler kan styrenheten avgöra den exakta styrvinkeln. Felkod sätts vid ± 2,0 varv.
Från och med årsmodell 2008 ersattes skivan med kodspår med ytterligare en analog magnetresistiv givare. Jämförelsen mellan givarna jämförs dock på liknande sätt.
Rattvinkelgivaren ger styrenhet bromssystem (BCM) information om bland annat rattvinkel och rattvinkelhastighet. Information om rattvinkelhastighet används även av styrenhet servostyrning (EPS).
Rattstyrenhet (SWM) med mindre funktionalitet är endast utrustad med den analoga magnetresistiva givaren som ger styrenhet servostyrning (EPS) information om rattvinkelhastighet.


Styrenhet servostyrning (EPS) använder informationen om rattvinkelhastighet för att ge rätt pumptryck åt styrservot. På grund av detta räknas rattstyrenhet (SWM) som säkerhetskritisk.
Det är därför viktigt att rattvinkelgivaren är korrekt monterad och att endast Volvo originalratt används.


Vid ett byte av ratt är det viktigt att följa instruktioner som finns för att säkerställa rattvinkelgivarens 0-position.

Länk till Technical Journal 19674 pdf: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... Hk7xleHMjO
Skärmavbild 2022-08-19 kl. 22.22.48.png
Skärmavbild 2022-08-19 kl. 22.22.48.png (278.87 KiB) Visad 638 gånger
Senast redigerad av 2 Orfeous, redigerad totalt 0 gång.
#1509357
Har du kollat gummibussningarna i subframe? Har de blivit sladdriga så halkar hela ramen omkring vid sidobelastning och i den sitter ju länkarmarna fast i sin tur.
Konstigt uttalande att hjulvinklarna inte skulle ändras då man byter länkarmar.. Enligt min erfarenhet sticker toe iväg ordentligt, förmodligen för att man får nya länkarmsbussningar som inte är som de gamla som komprimerats mer eller mindre under årens lopp :-)
Rattvinkelgivaren talar väl bara om för antisladd om det är dags att börja bromsa hjulen på ena sidan för att häva sladd.. Och den går inte in för pyttesmå rattutslag när man åker i stort sett rakt fram såvitt jag vet :P
#1529159
Erik Å skrev:Har du kollat gummibussningarna i subframe? Har de blivit sladdriga så halkar hela ramen omkring vid sidobelastning och i den sitter ju länkarmarna fast i sin tur.
Konstigt uttalande att hjulvinklarna inte skulle ändras då man byter länkarmar.. Enligt min erfarenhet sticker toe iväg ordentligt, förmodligen för att man får nya länkarmsbussningar som inte är som de gamla som komprimerats mer eller mindre under årens lopp :-)
Rattvinkelgivaren talar väl bara om för antisladd om det är dags att börja bromsa hjulen på ena sidan för att häva sladd.. Och den går inte in för pyttesmå rattutslag när man åker i stort sett rakt fram såvitt jag vet :P
Inte kollat bussningarna i hjälpramen.. vet inte hur man gör detta.
Det är ju fortfarande ett metalliskt ljud ibland när framvagnen o fjädringen går i hårt om jag kör nedför ett upphöjt övergångsställe t.ex ibland.. inte alltid. Det känns och låter som på vänster sida. Men sånt kan man ju bli lurad av.

Kanske är det länkarmen på vänster sida nu som gett upp för andra gången. Redan bytt två gånger på höger sida då damasken och kulleden gett upp ordentligt.
Filurar om detta har med krängningshämmarbussningarna att göra?
Krängningshämmarlänkarna är ju bytta och felet fanns ju innan och även efter.

Samma symptom efter hjulinställning. Kan även vara nåt med styrväxeln och servopumpen. Det är som om att det är luft i systemet ibland. Kan svänga ratten rejält åt höger men bilen går fortfarande rakt fram om jag t.ex svänger in på en parkering. Men det är ibland.. det finns liksom inte motstånd.
Detta servosystem skall ju vara självluftande. Skulle det vara luft så förstår jag inte hur det kan vara det då jag inte har bytt några komponenter där.
Locket till expansionskärlet har jag bytt då jag trodde att det jag hade var dåligt. Sitter ju en ventil där i locket.
Det fuktar ju lite olja utanpå locket. Trodde jag hade läckage där men tydligen ska det vara så vad jag har fått svar då jag sökt på det.

Hjulen har lever ju lite sitt eget liv framförallt på väldigt spårig och ojämn mark framförallt nu när det är is och snö och gropar här o där.
Väldigt ostyrig blir bilen..

När hjulinställningen gjordes senast så nämnde killen som gjorde detta inget om styrleder om dem var dåliga. Jag tänker att det skulle ju kunna vara inre styrleder eller yttre med p-ändar som glappar.

Kan det bli såhär om man inte drar åt skruvarna/bultarna i länkarmarna i hjälpramen med fjädringen lite ihoptryckt för en "normalnivå" ?
Kan det bli såhär när man byter länkarmar och måste ha vridna hjul vid byte för att komma åt?

Har ju inga felkoder på nån av relevanta styrenheter heller. Vilket är märkligt då styrningen är väldigt märklig.
Kanske får jag ta o byta servopumpen för andra gången det är inte helt omöjligt. Den är ju relativt enkel att byta med en kompis så kanske blir det så.

Eller så gör jag ett andra försök och lämnar in den på volvo för felsökning i en o en halvtimme för att begränsa kostnaden. annars drar det iväg ordentligt.
#1530443
Gjort ny hjulinställning på ett annat ställe.
Blev stor förändring av resultatet. Nu går bilen stabilare. Ratten är centrerad och jag har ett större motstånd i ratten.
Förr var det som att vispa runt i luft ibland.

Dock så är det stor skillnad i Castervinklarna mellan höger och vänster fram. Detta tyckte inte personen som gjorde hjulinställningen om.
Skillnaden är runt 1.3 grader och det får max vara runt 0.5 grader skillnad.

Enligt honom är det länkarmarna som gör så att det blir så. Om man byter på ena sidan eller/och använder olika fabrikat.
Om nu inte hjälpramen är sne eller några andra komponenter.

Kollar jag protokollet från ett annat tillfälle då stötdämparna, fjädrarna och det byttes fram så kan jag ju se att camber-vinkeln på höger sida skiljer en del om jag jämför med den inställning som gjordes nyss då jag bytt länkarm endast på höger sida. Med annat fabrikat.

Castervinklarna går ju inte att justera om man inte har justerbara fjäderbensfästen/plattor.

Jag bifogar protokollet nedan!
Bilagor
hjulinst.jpg
hjulinst.jpg (455.45 KiB) Visad 314 gånger
#1530448
Okej. För att caster ska ändras måste endera spindelleden flyttas framåt eller bakåt (röda pilar) relativt övre fjäderbensfästet.
Om nu inte kaross eller subframe är deformerad så kan det i princip bara bero på länkarmsbussningarna (orange markering) har satt sig eller att hela subframe sitter vriden relativt karossen, kanske pga att någon av gummibussningarna (blå markering)har gått sönder.
Intressant att bakre länkarmsbussningen verkar vara en separat del, på min gamla V70 får man ju nya länkarmsbussningar när man byter länkarm men här är det inte självklart ;-)
Har du koll på att bussningarna är fräscha? Gummibussningar har en tendens att sätta sig med åren och till slut spricker gummit..
S40_subframe_2.jpg
S40_subframe_2.jpg (76.31 KiB) Visad 300 gånger
#1530451
Främre och bakre bussningar är inte utbytbara. Man byter hela länkarmen. Samma sak med spindelleden då den sitter fastnitad i en fixerad position.

Som jag skrev tidigare. Du kan inte ändra castervinkeln utan justerbara fjäderbensfästen/plattor.
Inte heller Camber då vinkeln ute vid spindelleden är fast.

Vet inte om bussningarna är fräscha. Men om du inte har läst så är ju höger länkarm nyligen bytt.
Bussningar i hjälpram och länkarmar är ju något som besiktningen tittar på. Vilka dem inte anmärkt på.

Främre bussningen på länkarmen är vätskefylld vilket tar upp dem största stötarna och ojämnheter. Bakre är en fast bussning.
Senast redigerad av 1 Orfeous, redigerad totalt 0 gånger.

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]