av Orfeous - tis 16 aug 2022, 23:16
- tis 16 aug 2022, 23:16
#1508960
Jag har fortfarande någonting som är fel med min bil.
Framvagn och bakvagn har kontrollerats/felsökts av tekniker på Volvo som jag tror att jag nämnt i en annan tråd.
Där denne endast hittade att det var kraftigt glapp i spindelleden i länkarmen höger fram.
Detta har jag givetvis bytt och det blev en rejäl skillnad i känslan i styrningen och servon.
Efter att vi bytt länkarmen så ställde sig ratten litegrann åt vänster och bilen drog gärna åt höger.
Tilläggas kan göras att teknikern kände på testkörningen att bilen drog åt höger samt att hjulen pekade lite utåt.
Hjulinställning har nu gjorts.. där denne mekaniker/tekniker gjort hjulinställning på både fram och bakvagn där
han berättade att bägge hjulen fram stod rätt mycket utåt. Gjorde även en mindre justering i bakvagnen.
Men nu efter justeringarna efter konster alla regler så står ratten lite lite åt höger istället och drar lite åt vänster om jag försöker att hålla ratten centrerat och på rak väg som möjligt. Alltså ungefär tvärtom från innan hjulinställningen.
Dock går bilen något stabilare på vägen. Men har en tendens att slingra sig lite. Framförallt då man kör på vägar runt stan som har hjulspår i vägen.. och om jag kör över upphöjda gångöverställen eller var dem kallas.. och vägar i centrum där dem är belagda med såna där kantstenar som är ojämna.
Då beter sig styrningen mycket märkligt. Inte alls fast och stabil.
Även bilbesiktningen har inget att anmärka på. Inga glapp eller bra att veta. Inga kommentarer alls från besiktningsfolket.
Jag har pratat med en volvotekniker gällande rattvinkelgivaren. Enligt honom så behöver man nollställa centrumläget i DSTC-systemet i BCM-styrenheten på nyare bilar men man behöver inte det på äldre.
I VIDA finns ju en sådan kalibreringsfunktion i BCM-styrenheten för just rattstyrvinkelgivaren och annat som har med stabiliteten av bilen att göra för antisladd och allt sånt där.
Jag kan ju se rattstyrvinkeln i SWM-styrenheten. Jag kan ju se centrumläget hur många grader givaren tycker att ratten är i. Detta kan jag alltså "nolla" så som jag har förstått det.
Någon som har funderingar/synpunkter/tips? Erfarenheter?
Är det mina inre och yttre styrleder som är lite glappt i som gör att det blir såhär?
Är det något med styrväxeln? Styrservopumpen ? Den är ju elektrohydraulisk.
Krängningshämmarbussningarna? Har dem nån inverkan på styrningen osv?
Framvagn och bakvagn har kontrollerats/felsökts av tekniker på Volvo som jag tror att jag nämnt i en annan tråd.
Där denne endast hittade att det var kraftigt glapp i spindelleden i länkarmen höger fram.
Detta har jag givetvis bytt och det blev en rejäl skillnad i känslan i styrningen och servon.
Efter att vi bytt länkarmen så ställde sig ratten litegrann åt vänster och bilen drog gärna åt höger.
Tilläggas kan göras att teknikern kände på testkörningen att bilen drog åt höger samt att hjulen pekade lite utåt.
Hjulinställning har nu gjorts.. där denne mekaniker/tekniker gjort hjulinställning på både fram och bakvagn där
han berättade att bägge hjulen fram stod rätt mycket utåt. Gjorde även en mindre justering i bakvagnen.
Men nu efter justeringarna efter konster alla regler så står ratten lite lite åt höger istället och drar lite åt vänster om jag försöker att hålla ratten centrerat och på rak väg som möjligt. Alltså ungefär tvärtom från innan hjulinställningen.
Dock går bilen något stabilare på vägen. Men har en tendens att slingra sig lite. Framförallt då man kör på vägar runt stan som har hjulspår i vägen.. och om jag kör över upphöjda gångöverställen eller var dem kallas.. och vägar i centrum där dem är belagda med såna där kantstenar som är ojämna.
Då beter sig styrningen mycket märkligt. Inte alls fast och stabil.
Även bilbesiktningen har inget att anmärka på. Inga glapp eller bra att veta. Inga kommentarer alls från besiktningsfolket.
Jag har pratat med en volvotekniker gällande rattvinkelgivaren. Enligt honom så behöver man nollställa centrumläget i DSTC-systemet i BCM-styrenheten på nyare bilar men man behöver inte det på äldre.
I VIDA finns ju en sådan kalibreringsfunktion i BCM-styrenheten för just rattstyrvinkelgivaren och annat som har med stabiliteten av bilen att göra för antisladd och allt sånt där.
Jag kan ju se rattstyrvinkeln i SWM-styrenheten. Jag kan ju se centrumläget hur många grader givaren tycker att ratten är i. Detta kan jag alltså "nolla" så som jag har förstått det.
Någon som har funderingar/synpunkter/tips? Erfarenheter?
Är det mina inre och yttre styrleder som är lite glappt i som gör att det blir såhär?
Är det något med styrväxeln? Styrservopumpen ? Den är ju elektrohydraulisk.
Krängningshämmarbussningarna? Har dem nån inverkan på styrningen osv?
Volvo S40N 1.8 -06