NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ludde131
#1508121
Hej, jag har en Volvo s40 från 2008 som jag har haft i cirka 1 år. För ungefär 1 månade sen så fick jag upp att antisladd service erfordras, då hade jag nyligen bytt ena länkarmen fram samt bromsok på båda sidor fram. Jag besiktade bilen för två veckor sen och fick nedslag pga detta, varken jag själv eller besiktningsmannen får upp någon felkod.
Vad ska jag göra? Kan det vara Rattvinkelsensor? Eller måste jag göra en framvagnsinställning?
Hjälp snälla!
av kvillebäck
#1508127
Besiktningsmannens instrument är inte till för felkoder på ABS utan "P-koder" (powertrain) ABS ingår inte här.
Har du en felkodsläsare som kan läsa ut ABS-felkoder?
Användarvisningsbild
av HCP
#1508130
Kolla abs-sensorerna, de ger felkod på detta.
Börja med att inspektera kabeln om den är skavd, vilket jag hade, rengör sen kontakten vid navet så det inte kommit in fukt där.
av Ludde131
#1508136
Okej tack än så länge för era tips, ABS lampa lyser inte så att ni vet, men tack så jättemycket för tipsen, fortsätt gärna skicka tips, tack så jättemycket
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1508139
Det skulle kunna vara batteriet, det kan ge alla möjliga konstiga fel på dessa bilar när det är dåligt...
Kan vara värt att mäta upp det.
av Ludde131
#1508191
Hej igen, jag ska ge er lite mer info om bilen, den är en 1.8f motor, den har gått i runda svängar 23000 mil, ratten står snett efter vi bytt ena länkarmen fram. Den är manuell också.
Användarvisningsbild
av HCP
#1508195
Ludde131 skrev: ons 10 aug 2022, 22:34 Hej igen, jag ska ge er lite mer info om bilen, den är en 1.8f motor, den har gått i runda svängar 23000 mil, ratten står snett efter vi bytt ena länkarmen fram. Den är manuell också.
Min ratt stod också snett efter byte av länkarmar, det är rätt vanligt att man inte får tillbaka saker exakt i läge de satt i.
Hjulinställning krävs om du inte vill käka upp däcken på 6mån :-D

Min närmsta tanke är att ni kommit åt och skadat endera kabel eller abs-givare när ni mekade med detta.
När jag hade skav så kom o gick felet hela tiden, ibland satt de fast i en timme, ibland bara några minuter.
ABS-givarens kabel var skavd mot innerskärmen och tappade kontakt ibland.

Tar du ut felkoder som andra sagt ovan så kommer du ev. se vilken givare det är som larvar sig också :-D
av Ludde131
#1508717
Hej igen, tack för igen för all hjälp, har fortfarande problemet kvar. Vet inte riktigt hur man svara på andras meddelanden.
Har en fråga till HPC, jag läste de du skrev, och tänker att bör inte ABS lampan lysa då om de är glapp i den kontakten. Min antisladd lampa lyser hela tiden, den är aldrig till och från. Tack så jättemycket för svar.
Användarvisningsbild
av HCP
#1508724
Ludde131 skrev: sön 14 aug 2022, 19:21 Hej igen, tack för igen för all hjälp, har fortfarande problemet kvar. Vet inte riktigt hur man svara på andras meddelanden.
Har en fråga till HPC, jag läste de du skrev, och tänker att bör inte ABS lampan lysa då om de är glapp i den kontakten. Min antisladd lampa lyser hela tiden, den är aldrig till och från. Tack så jättemycket för svar.
Har du ett konstant brott på kabeln, sensorn skadad eller att kontakten kanske inte är dittryckt ordentligt så ger det samma fel du har.
Finns många här på forumet som har VIDA-burk som säkert kan hjälpa dig läsa ur ordentliga felkoder mot en påse bullar.

Kan vara andra orsaker också, men just sensorerna är enkelt och relativt billigt fel att åtgärda och felsöka.
Bakfjädrar.

På Volvo såg mekanikern när han t[…]

Hur byta drl v60cc

Min högra jättebilliga drl slocknade och[…]

Jag har samma ljud bakifrån på min v60[…]

På min bil (som jag tidigare skrev om i det […]