NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1507594
Hej!

Har bytt ventilkåpspackning, tändstift och även köpt 4 nya tändspolar.
Bilen har inte fått särskilt mycket kärlek under sina 20K mil innan mig och har läckt en hel del olja så jag tänkte att det är lika bra att köpa nya tändspolar eftersom 3 av 4 tändstift badade i oljepölar.

Förutom att den misstände vid gaspådrag så fungerade bilen klockrent innan jag bytt allt detta.
Köpte Denso-stift (IT20TT) och ändrade gapet till det rekommenderade 1.3mm. Tändspolarna är Bosch.

Igår när jag skulle testköra så gick bilen som en påse skit på alla växlar förutom 1an och 2an, på dessa växlar går den nu gudomligt jämfört med hur den var innan. Fick felkod på alla cylindrar förutom #4. Såg idag att det fanns en siffra (1-4) under varje tändspole och slog mig i pannan och tänkte "Haha, dummer. Kommer ju fungera klockrent när jag sätter rätt tändspole på rätt cylinder!". Icke sa Nicke.

Nu får jag felkoden uteslutande på cylinder #1. Har inte testat köra någon längre sträcka som jag gjorde igår dock, koderna kanske kommer på de andra spolarna till slut.

Efter att ha sökt en hel del på både Youtube och Google så får jag ungefär samma svar om och om igen - kablaget.
Något säger mig dock att det inte bör vara kablaget eftersom bilen inte gav mig dessa felkoder förrän efter jag bytt allt. Nog för att jag fick misständning vid gaspådrag, men nu låter det som om den inte går på alla cylindrar och har katastrofal tomgång, något som inte alls varit ett problem innan. Jag måste ju ha gjort fel någonstans.

Ytterligare information är att jag har läckage på avgassystemet. Bränslefiltret har inte blivit bytt på ett tag heller, om det nu skulle kunna ha någon inverkan.

Någon som har idéer eller tips på vad som kan vara fel eller vad jag bör felsöka härnäst?
Kan slarv med inställning av gap på tändstiften orsaka ett problem som detta?

Tacksam för svar!
#1507882
defekt eller skadat tändstift kanske? Prova byt plats på den å så om felet flyttar sig :-) Klart det kan vara kablaget, du har ju varit där å rotat å var det skadat på något ställe så kanske det gav upp helt där nu.

Är läckaget på avgassystemet efter lambdasonderna så är det lugnt, är det före så kan det ställa till lite med felkoder dock inte så illa att den skulle misstända kan jag tycka.
Yes har du för långt gap på tändstiften så är det inte säkert att gnistan bildas. Ju högre tryck du har i cylindrarna desto jobbigare är det för gnistan att hoppa.
#1509444
Tändstift till 1.8 F-motorn. Nu minns jag inte vilka fabrikat det handlade om, men två fabrikat hade olika elektrådavstånd till samma motor. Alltså: Fabrikat A hade x,y mm till 1.8 F-motorn, medan fabrikat B hade x,z mm till samma motor. Det finns en tråd om detta och om jag minns rätt så frågade någon dom båda fabrikatens ombud och det gav till svar att håll det avståndet som tillverkaren har ställt in till 1.8 F-motorn. I teorin kan det kanske vara mikroskillnad på t.ex värmetal eller annat som gör att avstånden blir olika. Kanske olika metallegering i mittelektroden?
Det förordades byte efter 6000 mil i 1.8 F-motorn. Jag hade en V70 2.0 F -08. Samma motorblock men lite större cylinderborrning. Där förordades tändstiftbyte vid 12 000 mil.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]