NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hakanbrakan
#1507493
Min Volvo V50, 2012 som inte startade fick bärgas till Volvoverkstad där mekaniker fastslog att reglertrycket var för lågt. Mekanikern tog bort bränslefiltret och tyckte att det såg ut som rost i filtret och undrade då om det kunde vara läckande additivtank.
Mina frågor är dessa.
1 Är det vanligt fel hos V50 modeller
2 Kan jag köra vidare med bilen
3 Kan man felsöka på lätt sätt
4 Kan bli en dyr historia antar jag
av kvillebäck
#1507496
1. Att additivtanken skulle läcka och på så sätt orsaka rost i tanken tycker jag inte är troligt. Hela kedjan där ser ut att vara av plast.
2. Om bilen inte startar så behöver det åtgärdas först. Doserar inte additivtanken som den skall skulle jag inte köra många meter utan att först åtgärda det. Alternativt dosera själv i tanken men det blir ett DYRT alternativ.
3. Ja du kan kontrollera om den läcker genom att titta på den. Om du vill felsöka om den matar fram behöver du göra det med lämpligt instrument som VIDA eller liknande.
4. Allt du inte gör är dyrt men att byta tank är nog inte det allra värsta du kan råka ut för. Några tusenlappar på verkstad skulle jag gissa.

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]