NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Antos
#1507299
Hej min V50 06:a har rullat 6000 mil. Den fick nya däck, bromsar och skivor för ett tag sedan. Den har orginalgälgar, centreringsringar behövs inte. Vid 80-100 km/h känns vibrationer inte mest i ratten mer i stolen..mystiskt. Har balanserat hjulen 2 ggr. Kan nya skivor vara obalanserade eller är det något annat?
av Erik Å
#1507312
Antos skrev: ons 03 aug 2022, 07:09 ... Har balanserat hjulen 2 ggr. ..
Med "Road Force" balansering eller "vanlig"? :-D
Skeva eller orunda däck är inte helt ovanligt, de passerar klassisk balansering som helt OK..
av Antos
#1507359
Ok, ska kolla om jag hittar något glapp. Annars är däcken flång nya Bridgestone allt gjort hos väkänd däckfirma, om fälgen är oval borde det ha uppmärksammats tycker jag.
av Erik Å
#1507463
Sliten ytterknut kan ge vibrationer när motorn drar men de försvinner när man frikopplar.. Har varit där :-)
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1507883
Erik Å skrev:Sliten ytterknut kan ge vibrationer när motorn drar men de försvinner när man frikopplar.. Har varit där :-)
Du menar den inreknuten va? Har just nu det fenomenet på min å det vibrerar som tusan under acceleration. Yttre knuten brukar det väl oftast knäppa å låta i när man svänger och accelerera. :-)
av Erik Å
#1507933
DayDreamer skrev: mån 08 aug 2022, 18:45 Du menar den inreknuten va? Har just nu det fenomenet på min å det vibrerar som tusan under acceleration. Yttre knuten brukar det väl oftast knäppa å låta i när man svänger och accelerera. :-)
Nej jag menar den yttre. Innerknuten håller minst dubbelt så länge som den yttre om inte damasken går sönder.
Dessa ytterknutar nöts på så sätt att kulorna börjar kila fast i ytterändarna av sina spår och då tenderar de att låsa knutens vinkel. Men det går ju inte eftersom knuten roterar och axeln tillåts inte "vispa runt" som den önskar. Så i stället blir det kraftiga vibrationer i styrspindeln. Har varit där (V70 mk 1, ca 50k mil) :-D Inte ett spår av klickande i sväng som man brukar förvänta sig.
Men detta hindrar förstås inte att det kan bli fel på en innerknut också :-)
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1508071
Erik Å skrev:
DayDreamer skrev: mån 08 aug 2022, 18:45 Du menar den inreknuten va? Har just nu det fenomenet på min å det vibrerar som tusan under acceleration. Yttre knuten brukar det väl oftast knäppa å låta i när man svänger och accelerera. :-)
Nej jag menar den yttre. Innerknuten håller minst dubbelt så länge som den yttre om inte damasken går sönder.
Dessa ytterknutar nöts på så sätt att kulorna börjar kila fast i ytterändarna av sina spår och då tenderar de att låsa knutens vinkel. Men det går ju inte eftersom knuten roterar och axeln tillåts inte "vispa runt" som den önskar. Så i stället blir det kraftiga vibrationer i styrspindeln. Har varit där (V70 mk 1, ca 50k mil) :-D Inte ett spår av klickande i sväng som man brukar förvänta sig.
Men detta hindrar förstås inte att det kan bli fel på en innerknut också :-)
Okidoki :-D aldrig varit med om att en ytterknut gett vibrationer så därför jag var tvungen att fråga :-)
av rosefors
#1508215
Tyvärr inte allt för ovanligt att nya däck inte är helt hundra. Något som är ännu vanligare är att fälgbanan på insidan är intryckt, särskilt om man kör med lågprofil. Båda är fel som inte går att balansera bort. Roadforce-balansering är ett nytt påfund som blivit ganska poppis iallafall i USA. som framför allt avslöjar hur däcket faktiskt uppför sig mot en yta. Roadforce-balansering konkret innebär att man matchar ojämna däck med krokiga fälgar genom att rotera däcket på fälgen dit det skapar minst bekymmer. Lite som att sminka en gris. Felen finns där men syns inte för att dom tar ut varandra i viss mån.

Att skivorna skulle skapa vibrationerna är inte troligt om det inte vibrerar när man inte använder bromsarna. Det mest troliga är fälgen eller däcket. Ett tredje alternativ är krokigt nav. Bussningar i sig kan inte skapa vibrationer, bara svälja vibrationer som finns där oavsett men det avhjälper ju inte riktigt problemet. Vibrationerna ska inte finnas där.

Det mest effektiva man kan göra för att isolera källan till problemet är att ta ett känt vibrationsfritt hjul/däck och tillfälligt ersätta det med ett däck på bilen åt gången för att konstatera om och när vibrationerna upphör. När du väl hittat vilket hjul det handlar om får du sätta det på en balanseringsmaskin och visuellt noga syna hur fälgkanten på insida vs utsida samt hur däckets slityta rör sig. Om du känner av vibrationer i 80 så borde det tydligt avslöja sig.

Hej jag upptäckte att det läcker in vatt[…]

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]

Löste sig. Tydligen hade förre ägar[…]

Foliera mittkonsolen V60

hehe ja så är det, pengarna rinner iv&a[…]