av Orfeous - fre 29 jul 2022, 19:47
- fre 29 jul 2022, 19:47
#1506771
Hej!
Haft en läcka på mitt system som nu är åtgärdat.
Haft bilen inne på AC-service där dem vakuumsugit, provtryckt, fyllt på med R143A, olja och spårmedel.
Inget läckage, håller tryck och vakuum.
Så gas finns det. Vilket även fanns innan läckaget.
Problemet är att kompressorn vill endast hoppa igång ibland. Då den väl snurrar så kyls kupen helt okej.
Men det är så olika på hur länge detta fungerar. 15min senare så kyls ingenting för att kanske två veckor senare hoppa igång igen. Eller att det slutar att fungera i 5min för att sedan fungera i två-tre månader.. men det kan se olika ut. Då det väl fungerar så kyler det.
Det jag har märkt är att elkylfläkten beter sig märkligt. På tomgång på en parkering så startar fläkten, går i kanske 5-6 sekunder sen stannar.. sen går det några sekunder och den startar igen... osv.
Jag vet att fläkten fungerar per automatik då den har gått nu i sommar varma dagar på tomgång på en parkering. Fullt blås.
Såhär var beteendet på fläkten även innan läckan så det är inget nytt fenomen. Kommer dock inte ihåg om den även betedde sig så då väl kompressorn snurrade. Kupéfläkten krävs ju att den skall vara igång har jag för mig för att kompressorn skall starta. Vad som styr motorfläkten är motortempgivaren och även högtryckpressostaten
Evaporatortempgivaren styr även tillslag av kompressor.
Någon som har kunskaper om dessa system får gärna hjälpa mig att komma med tips.
Hur kringgår jag givare o styrenheten för att testa magnetkopplingen i kompressorn? Så att det inte är säkringen, relät eller något annat som spökar.
Lite lur är jag ju på högtrycksgivaren/högtryckpressostaten då den styr elfläkten. Tycks mig ha sett att den rapporterar lite konstiga värden då jag kollade i VIDA förut innan läckaget. När kompressorn inte går så ska ju tryckte på hög- och lågsidan vara ungefär densamma relaterat till atmosfärstrycket just vid det specifika tillfället. Om jag förstått det rätt. Vilotryck.
Tryckkontakterna är 3-poliga bägge två.
Haft en läcka på mitt system som nu är åtgärdat.
Haft bilen inne på AC-service där dem vakuumsugit, provtryckt, fyllt på med R143A, olja och spårmedel.
Inget läckage, håller tryck och vakuum.
Så gas finns det. Vilket även fanns innan läckaget.
Problemet är att kompressorn vill endast hoppa igång ibland. Då den väl snurrar så kyls kupen helt okej.
Men det är så olika på hur länge detta fungerar. 15min senare så kyls ingenting för att kanske två veckor senare hoppa igång igen. Eller att det slutar att fungera i 5min för att sedan fungera i två-tre månader.. men det kan se olika ut. Då det väl fungerar så kyler det.
Det jag har märkt är att elkylfläkten beter sig märkligt. På tomgång på en parkering så startar fläkten, går i kanske 5-6 sekunder sen stannar.. sen går det några sekunder och den startar igen... osv.
Jag vet att fläkten fungerar per automatik då den har gått nu i sommar varma dagar på tomgång på en parkering. Fullt blås.
Såhär var beteendet på fläkten även innan läckan så det är inget nytt fenomen. Kommer dock inte ihåg om den även betedde sig så då väl kompressorn snurrade. Kupéfläkten krävs ju att den skall vara igång har jag för mig för att kompressorn skall starta. Vad som styr motorfläkten är motortempgivaren och även högtryckpressostaten
Evaporatortempgivaren styr även tillslag av kompressor.
Någon som har kunskaper om dessa system får gärna hjälpa mig att komma med tips.
Hur kringgår jag givare o styrenheten för att testa magnetkopplingen i kompressorn? Så att det inte är säkringen, relät eller något annat som spökar.
Lite lur är jag ju på högtrycksgivaren/högtryckpressostaten då den styr elfläkten. Tycks mig ha sett att den rapporterar lite konstiga värden då jag kollade i VIDA förut innan läckaget. När kompressorn inte går så ska ju tryckte på hög- och lågsidan vara ungefär densamma relaterat till atmosfärstrycket just vid det specifika tillfället. Om jag förstått det rätt. Vilotryck.
Tryckkontakterna är 3-poliga bägge två.
Volvo S40N 1.8 -06