NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1506771
Hej!
Haft en läcka på mitt system som nu är åtgärdat.
Haft bilen inne på AC-service där dem vakuumsugit, provtryckt, fyllt på med R143A, olja och spårmedel.
Inget läckage, håller tryck och vakuum.
Så gas finns det. Vilket även fanns innan läckaget.

Problemet är att kompressorn vill endast hoppa igång ibland. Då den väl snurrar så kyls kupen helt okej.
Men det är så olika på hur länge detta fungerar. 15min senare så kyls ingenting för att kanske två veckor senare hoppa igång igen. Eller att det slutar att fungera i 5min för att sedan fungera i två-tre månader.. men det kan se olika ut. Då det väl fungerar så kyler det.

Det jag har märkt är att elkylfläkten beter sig märkligt. På tomgång på en parkering så startar fläkten, går i kanske 5-6 sekunder sen stannar.. sen går det några sekunder och den startar igen... osv.
Jag vet att fläkten fungerar per automatik då den har gått nu i sommar varma dagar på tomgång på en parkering. Fullt blås.
Såhär var beteendet på fläkten även innan läckan så det är inget nytt fenomen. Kommer dock inte ihåg om den även betedde sig så då väl kompressorn snurrade. Kupéfläkten krävs ju att den skall vara igång har jag för mig för att kompressorn skall starta. Vad som styr motorfläkten är motortempgivaren och även högtryckpressostaten
Evaporatortempgivaren styr även tillslag av kompressor.

Någon som har kunskaper om dessa system får gärna hjälpa mig att komma med tips.
Hur kringgår jag givare o styrenheten för att testa magnetkopplingen i kompressorn? Så att det inte är säkringen, relät eller något annat som spökar.

Lite lur är jag ju på högtrycksgivaren/högtryckpressostaten då den styr elfläkten. Tycks mig ha sett att den rapporterar lite konstiga värden då jag kollade i VIDA förut innan läckaget. När kompressorn inte går så ska ju tryckte på hög- och lågsidan vara ungefär densamma relaterat till atmosfärstrycket just vid det specifika tillfället. Om jag förstått det rätt. Vilotryck.

Tryckkontakterna är 3-poliga bägge två.
#1506776
Magnetkopplingen kan du dra med plus från batteriet efter att ha tagit lös kontakten.
15min kyla hade jag också när avståndet blev för stort, hade också halvknepiga intervaller på fläkten så den startade knappt någon gång alls, bort med shim löste den biten.

Övriga grejjer har jag inte pillat på något speciellt så jag vågar tala om hur man bör göra, för jag gjorde förmodligen inte så man ska göra :-D
#1506777
Det är rejält trångt där kontakten sitter till magnetkopplingen. Vet inte hur jag ska kunna dra direktspänning ända dit?
Borde gå att brygga där relät sitter. Borde ju ha samma effekt? Skillnaden är att man går via kablaget.

Drivplattan har jag shimas om en gång redan. Börjar ju bli lite sliten på ytan. Nya är förbannat dyra.
Men har för mig att det var ganska stor intervall på min Visteon VS16 kompressor. Har för mig 0.7-0.9mm har för mig jag fick till det till 0.8mm ungefär sist jag gjorde ingreppet.
Är ju inte helt enkelt att mäta runt då själva plattan inte ligger lika mycket runt. Skiljer ju litegrann så man får utgå ifrån det minsta värdet så att det inte blir för litet. Då kan det ju bli att kopplingen alltid är på. Men det kan ju också vara så att magnetringen eller vad det heter börjar bli lite slö och inte alltid orkar dra.

Jag ska försöka att filma hur motorfläkten beter sig på tomgång. Ska försöka att kolla alla relevanta värden i VIDA också.
#1506778
Kika också värdet på fläkt av/på i vida samtidigt, se om du ser något samband. (tänkte mest på om den beordrar fläkt på, men ingen fläkt börjar vifta :-) )

Du kan ju testa med buntbands-metoden bara för att se om det blir skillnad, tar 5min.
(in med buntband mellan kopplingen och metallringarna som pressar in den lite),, håll dock koll så den inte stannar always on.
#1506850
Gjort lite enklare kontroller idag.. både fysiska och elektroniska.

Försökte få upp något av reläna i säkringsboxen men de vägrar lossna. Ruckat och dragit. Använt fingrar och händer. Måste använda nån gång av nåt slag tror jag. Vad tusan skall de sitta fast så förbaskat för?

Har spänning på båda sidor av säkringen till kopplingen. Men kan inte höra något klick i relät eller kopplingen med motorn av och i tändningsläge. Visserligen svårt att höra men. Hade tänkt byta mellan dimljus o koppling då de har samma artikelnummer. Men tji fick jag.

Skulle ha fått kopplat 12v direkt på spolens anslutning men kändes drygt då det inte går att komma åt utan att plocka loss endera hasplåten eller innerskärmen.

Kopplat loss kontaktstyckena på tryckvakt och högtryckpressostat. Kollat kontinuitet på tryckvakten och det hade jag med sändning och motor avstängd förstås. Högtruckpressostatens stift kom jag inte riktigt åt då den är vinklad lite neråt och är placerad lite dumt till. Försökte iaf att mäta på stiften och ingen kontinuitet. Men det kan vara så att jag mätte i luften också och inte hittade av dem.

Bifogar en bild..
20220730_173138.jpg
20220730_173138.jpg (2.57 MiB) Visad 930 gånger
Löjliga priser XC70

40tkr är inte mycket att leva på f&ou[…]

Vi som beställt nya XC60

Trevligt :-) 2024_001.png När best&au[…]

Hejsan. jag har nåt skumt fel i min framvag[…]

Bakfjädrar.

Jag gjorde det enkelt. Beställde bara nya fj&[…]