NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1505545
Jag håller på att bli tokig på min bil.
Hade problem med att den var jättetrött och fick felkoder 0299 och 0263. Felsökte och bytte en del saker innan det visade sig vara positionssensorn på turbon.
Nu går den som den ska men håller man jämn gas runt 16-1800 rpm så rycker den.
Den drar också onormalt mycket bränsle, cirka 1-2dl mer/mil än den borde.
Kollar jag live-data med mitt Autel diagnosverktyg ser man att den gör DPF regen ungefär varje 2-3 mil.
Partikelfilterr bytt för 1800 mil sedan och räknaren nollade samtidigt.

Nån som har några tips?
#1506288
Ingen som har några fler tips på vad som kan orsaka konstant regenerering?
Har bytt tryckgivare till DPF utan skillnad.
Tycker det verkar konstigt att filtret skulle vara igensatt redan efter 1800mil? Då borde man väl dessutom få nån felkod för att det är fullt?
Samma med additiv-vätskan, det borde väl också larm om det är tomt? Eller är det nån fiffig räknare till den?
#1506371
Hej. Ny på forumet och nybliven med Volvo började uppleva precis det du nämner under hemresan med bilen..

Från början gick den fiiiint som fan, låg på snittförbrukning 0,45L första 16-18 milen, men sen…
Upplevde även att bilen vart svagare, men det kanske är naturligt när den regenererar? 😬
#1506716
Detta är nästan 100% baserat på tom Additiv tank.
Du kommer tyvärr inte få några felmeddelanden när tanken är tom, men det resulterar i att att bilen kommer regenerera i mängder (ryckningar vanliga) med hög bränsleförbrukning och stor risk att du får bränsleutspädning av motoroljan. Detta visar sig genom att oljenivån stiger och risken för så kallad "okontollersad rusning" är stor...
Råd: fyll på Additiv i tanken placerad ovanför bakaxeln och du ska se att detta löser säkert dina problem.
#1509039
Solstrålen skrev:Detta är nästan 100% baserat på tom Additiv tank.
Du kommer tyvärr inte få några felmeddelanden när tanken är tom, men det resulterar i att att bilen kommer regenerera i mängder (ryckningar vanliga) med hög bränsleförbrukning och stor risk att du får bränsleutspädning av motoroljan. Detta visar sig genom att oljenivån stiger och risken för så kallad "okontollersad rusning" är stor...
Råd: fyll på Additiv i tanken placerad ovanför bakaxeln och du ska se att detta löser säkert dina problem.
Så man får inget meddelande om att additivtanken är tom? Det trodde jag.
Hmm, får försöka kolla upp det.
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]