NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1503536
Hej allihopa! Då ja planerar en större operation, som blir större och större för varje dag, på min V50 T5 M66 AWD har det dykt upp två frågor som jag gärna har besvarade innan man ställer till det alltför mycket. Ska byta bromsar, fjädrar, stötdämpare bak samt länkarm och drivaxel höger fram, till att börja med... Kommer lägga upp en operationstråd är tanken med lite steg för steg.

Kort och gott undrar jag, liksom många andra har gjort, kring platser att ställa pallbockar på bilen, främst bak då det finns en del bilder för fram. Det jag sett är enbart textbeskrivningar och för en person som knappt vet vad ratt är (överdrift :-) ) blir det knepigt då, även om man lär sig med tiden börjar man på noll. :-(

Jag lägger här upp en bil där jag markerat var jag tänkte ställa 1 bock per sida för att genomföra operationen. Jag ska vidta lite andra åtgärder också men det är placeringen av bockarna som är mest intressant. Vad jag har förstått är det nedre länkarmens infästning i någonting som är stabilt.

Bild 1

Bild 2

Det andra som dykt upp är frågan kring ett litet stag som jag inte sett någon ta upp, det sitter fast i en annan länkarm där bak, men det sitter även ett liknande på fram höger sida. Jag har sett en video där det nämns att det är för justering av xenonljus, så att de är korrekt inställda beroende på hur tungt man är lastad misstänker jag alltså. Är det någon som vet om min hypotes är korrekt och kanske även hur man bör hantera det vid fjäderbyte? Min tanke var att helt enkelt skruva loss det och sen skruva tillbaka det men det är kanske något att tänka på för att inte förstöra inställningarna?

Bilderna visar bara nedre delen, den som sitter fast i bakre länkarmen, upptill på staget sitter det fast i en svart liten plasttriangel som går till en liten låda. Staget (pinnen) är totalt ca 10-20 cm långt med en diameter på ca 5-10 mm. Kan ordna bild på det vid behov men tänkte inte på det vid upptäckt.

Stag 1

Stag 2

Som relativt ny hoppas jag att jag lägger upp på rätt ställe och inte gör några fel, annars får jag lösa det. Hade även en till fråga som jag glömde bort (välkommen till småbarnslivet :-/ ) som jag kanske kompletterar med.

/ SP
Volvo EX40 billigast att serva

Enligt artikeln som jag länkar till nedan s&a[…]

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]