NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Eliasfur
#1503515
Tja jag har problem med acn, först blåser det kallt när jag står stilla och Ac rören är kalla. men efter att jag har kört i typ 10min så börjar de blåsa varmt om det är varmt ute och rören är varma. Har köpt ett påfyllnings kit med en mätare och mätarn står på full när det blåser kallt, men när det blåser varmt så står den på rött(danger).
Mvh Elias
Användarvisningsbild
av HCP
#1503518
Standardfel på dessa, i 9 av 10 fall är det magnetkopplingen som hamnar för långt ifrån när det blir varmt.
man skruvar lös den och tar bort ett shim (avstånd, typ som en bricka) och sen monterar tillbaka, finns guide på youtube.

Att din visar rött vet jag inte vad du menar, har du för lite eller för mycket gas?
Mäta ska du göra efter att motorn gått ett tag med full kraft på AC;n ett tag och från stället där du köpte påfyllningen ska du kunna utläsa vilket tryck som ska finnas.
Är det för högt så har du inte läckage och har fyllt för mycket, släpp ut lite. Men va försiktig som fasen, för det du har fyllt i bilen är gasol, extremt galet brandfarligt. Men varken fyll på eller släpp ut nåt förrän du kollar om magnetkopplingen stannar efter ett tag (när det börjar blåsa varmt).
Är det för lågt är det andra bekymmer, läckage någonstans.

Det finns också ful-fix med buntband, men de skulle jag nog inte göra förutom vid nödfall om man är iväg hemifrån och det slutar fungera.

Bjuder på klipp nedanför.
av VolvoJull3
#1503549
För att få korrekta värden ska man mäta på både lågtryck sidan och högtrycksidan. När jag hade problem med läckande kondensor så hade jag 70psi, den bör ligga på mellan 35-45 psi på lågtrycksidan(den du mäter på) och 160 psi på högtrycksidan. Jag hade alltså för högt tryck med för lite gas i systemet, det var för att kondensorn inte gjorde sitt jobb med gasen.

Jag fyller med R134A korrekt mängd som står i motorrummet på etiketten, vilket var 800G på min modell. Jag är lite allergisk mot att fylla med butan gas, gör som ni vill men det går att fylla med den riktiga gasen om man kan vänta 2 veckor på leverans.

Givetvis ska systemet vaccumsugas innan fyllning, om det varit öppet.

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]

Världens undergång va ordet. Det bö[…]

Hejsan Vi tog tag i T-5R’en i helgen som var[…]

Bumpar tråden. Hur gick det? Var det kanremm[…]