NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Goni3
#1502134
Hej! Jag har en Volvo s40 som det står i rubriken som inte vill starta. Batteriet är bra. Den stängdes totalt av i tvåans växel när jag skulle köra ifrån drive-in på Max hamburgare. Den startade då men med motorlampan på. Jag körde iväg en sväng och stängde av den medan jag åt min goa Max-mål. Efter måltiden cirka 20 min så prövade jag starta den igen och den vill inte starta. Jag hör ljud från bränslepumpen men själva startmotorn vill inte gå runt. En dag senare prövade jag igen och den ville inte starta normalt igen. Jag tog av säkringen till startmotorn och bytte den mot säkringen till vindrutetorkaren som har samma ampere. Den startade en gång och var igång men då fungerade inte hastighetsmätaren, den gick bara att köra i tomgång (krypkörning) i en minut tills den reagerar och gasar normalt igen och kör normalt men med många felmeddelanden påslagna. Sedan startar den inte igen då. Vad kan vara felet känns som någon kabel, eller styrenhet ger galna värden till den så den tror att den är dålig? Känt problem? Vad ska jag undersöka?

Mvh s40 ägare
Användarvisningsbild
av skurk1
#1502141
Det är svårt att gissa sig fram utan felkoder. Har du en felkodsläsare? Om inte så kan jag tipsa om 15-1376 hos Biltema.
Var tvungen att köpa den i panik och den är faktiskt klart över förväntan för priset (och att det är Biltema).
av Goni3
#1502149
Hört att man måste ha Vida Dice för Volvo för att det ska fungera riktigt. Jag har en från Ali express ihop med ett hackat Autocom program som fungerar till tidigare bilar jag haft men fungerar alltså inte till min s40. Tror du den på biltema läser av motorns felkoder också?
Användarvisningsbild
av skurk1
#1502237
Goni3 skrev:Hört att man måste ha Vida Dice för Volvo för att det ska fungera riktigt. Jag har en från Ali express ihop med ett hackat Autocom program som fungerar till tidigare bilar jag haft men fungerar alltså inte till min s40. Tror du den på biltema läser av motorns felkoder också?
Den jag hänvisar till får ut både Volvo-specifika koder samt standard/generiska OBD2-koder på min V50 från 2006. Jag jämförde dels med en iCarsoft + VIDA när den var inlämnad för felsökning och alla 3 fick ut exakt samma koder i hela ODB2/CAN - allt från ECM/ECU till felkod för lågt signalvärde till mikrofonen i AUD-enheten. :-)

Med det sagt kan jag ju inte svära på att den kommer fungera för din bil, men Biltema har skrivit att det garanterat fungerar för bilar upp till MY16 om jag inte minns fel.
av Goni3
#1502374
Jag har rengjort CEM med CRC electronic cleaner, tydligt ett problem för dessa modeller och Ford focus tdci. Jag har nu kunnat läsa av felkoder medan bilen var på med tändningen med min aliexpress vara. Fick bort alla felmeddelande och körde iväg en sväng så dök allt upp igen. Fick bland annat ut en permanent felkod p033538, vevaxelpositionsgivarkrets A, felaktig frekvens. Nu väntar jag spänt på min nya vevaxelgivarsensor från Bosch och får se om detta löser problemet.
av Goni3
#1517636
Vill uppdatera om någon får ett liknande problem i framtiden. Det hela var ett spökande med CAN-bus systemet. Tydligen ett känt fel på bilen Ford focus tdci med samma motor och elektronik men mindre rapporterat på just Volvo v50/s40/v70 med d2. Jag var inom auktoriserad Volvo verkstad som menade på att om elektroniken spökade på dessa bilar kostar det mycket mer än vad bilen är värd så bilen fick stå parkerad ett längre tag medans jag sökte febrilt efter en lösning på nätet. Hittade olika klipp på youtube bland annat någon som lagade sin can-bus kabel från säkringsboxen i motorn på förarsidan. Jag klämde ihop den så glapp inte uppstod och det lagade mitt problem så bilen fungerar normalt och har gjort det i 4 månader. Så efter allting hoppas jag ingen stöter på liknande problem men det är alltså mycket möjligt att CAN-bus systemet spökar på dessa modeller om inte det är säkringsboxen under facket passagerarsidan.

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]