- tor 09 jun 2022, 13:34
#1501690
Körde som vanligt igår på motorvägen och plötsligt larmade bilen för "Antispinn: Service erfordras" och "Motor: Service erfordras".
Sedan började bilen skaka nå grönjävligt. Alltså hej kom och hjälp mig mycket.
La växeln i friläge och släppte gasen varpå bilen rullade klockrent utan skakningar eller missljud.
Hankade mig hem med nöd och näppe.
Kollade olja, inga konstigheter där.
Hörde inget konstigt när jag klev ur för att öppna garaget, och som sagt inga skakningar över huvud taget när jag inte gasar.
Har googlat runt lite och läst att problem med inre drivknuten kan orsaka skakningar vid gaspådrag.
Är det ett rimligt antagande eller bör jag ha mer panik och tänka att nu är halva motorn kaputt?
Exakt motormodell vet jag inte, tyvärr, då den är utbytt av förra ägaren efter att originalet skar.
Edit: Har testat att gasa med neutralen i. Skakar vid 1400 varv (vilket den även gjort lite lätt tidigare vid körning men blev tillsagd av bilvänner att inte oroa mig). Vid 2000 varv skakar den inte.
Sedan började bilen skaka nå grönjävligt. Alltså hej kom och hjälp mig mycket.
La växeln i friläge och släppte gasen varpå bilen rullade klockrent utan skakningar eller missljud.
Hankade mig hem med nöd och näppe.
Kollade olja, inga konstigheter där.
Hörde inget konstigt när jag klev ur för att öppna garaget, och som sagt inga skakningar över huvud taget när jag inte gasar.
Har googlat runt lite och läst att problem med inre drivknuten kan orsaka skakningar vid gaspådrag.
Är det ett rimligt antagande eller bör jag ha mer panik och tänka att nu är halva motorn kaputt?
Exakt motormodell vet jag inte, tyvärr, då den är utbytt av förra ägaren efter att originalet skar.
Edit: Har testat att gasa med neutralen i. Skakar vid 1400 varv (vilket den även gjort lite lätt tidigare vid körning men blev tillsagd av bilvänner att inte oroa mig). Vid 2000 varv skakar den inte.
Senast redigerad av 1 RapingBear, redigerad totalt 0 gånger.