NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1501690
Körde som vanligt igår på motorvägen och plötsligt larmade bilen för "Antispinn: Service erfordras" och "Motor: Service erfordras".
Sedan började bilen skaka nå grönjävligt. Alltså hej kom och hjälp mig mycket.
La växeln i friläge och släppte gasen varpå bilen rullade klockrent utan skakningar eller missljud.
Hankade mig hem med nöd och näppe.

Kollade olja, inga konstigheter där.
Hörde inget konstigt när jag klev ur för att öppna garaget, och som sagt inga skakningar över huvud taget när jag inte gasar.

Har googlat runt lite och läst att problem med inre drivknuten kan orsaka skakningar vid gaspådrag.
Är det ett rimligt antagande eller bör jag ha mer panik och tänka att nu är halva motorn kaputt? :-(

Exakt motormodell vet jag inte, tyvärr, då den är utbytt av förra ägaren efter att originalet skar.

Edit: Har testat att gasa med neutralen i. Skakar vid 1400 varv (vilket den även gjort lite lätt tidigare vid körning men blev tillsagd av bilvänner att inte oroa mig). Vid 2000 varv skakar den inte.
Senast redigerad av 1 RapingBear, redigerad totalt 0 gånger.
#1501781
Fan! Visste att jag glömde något! Tack!
Ska uppdatera.
Problemet är att motorn är bytt och trots att gubben som hade bilen ända fram till jag köpte den sparat varenda besiktningsprotokoll har han inte sparat någon info om vilken motor som stoppades i...

Det är en V50 D2 från 2011. Vet att det inte är exakt samma motor som originalet för när jag köpte en del som skulle passa den motorn passade den inte den jag har :bored:
#1501815
Alltså jag försökte kolla så gott det går uppifrån men insåg att jag fan inte riktigt vet vad jag letar efter så det var ju lite lönlöst :oops:
Men då känns det ändå som att det borde skaka när man gasar oavsett neutralen eller ej?
#1501888
Mja jag funderade på något sånt också.
Svårt att säga om jag tappade kraft i och med att hela skiten hoppade som en känguru när jag gasade så var ju inte riktigt läge att dra på mer.
Upplevde inget konstigt när jag gasade med neutralen i dock, som sagt.
Ska försöka promenera bort och hämta polarens läsare.
Skumt att den larmar för antispinn dock...
#1502315
D4162T antar jag det är. Jag hade samma larm i instrumentpanelen när en spridare dog. blev kortis internt i den inte mot jord. Så den försökte köra på 3 burkar istället.

Har fortfarande problem med bilen... (Har bytt alla spridare, kodat in dem. Och försökt lära om bilen men den går inte bra på låga varv ännu)

Har du inte läst ut några koder?
#1502346
Men borde den inte ha problem även på tomgång och med neutralen i då..? Eller? Märker som sagt nada när man står stilla och varvar.
Jag har seriöst ingen koll på sånt här så jag försöker bara fatta :')

Min kompis har en läsare men hans bil har körförbud så han kan inte köra hit den och mopedjäveln jag köpte lite akut för att kunna ta mig runt dog dagen efter jag köpte den så... Livet just nu :bored:
#1502408
Här har vi boven.
Går dock fint att köra efter att jag raderat koden. Varvade upp till 4500 varv utan gnäll.
20220616_195134.jpg
20220616_195134.jpg (2.1 MiB) Visad 1599 gånger
Bilagor
Screenshot_20220616-201550_Chrome.jpg
Screenshot_20220616-201550_Chrome.jpg (534.3 KiB) Visad 1599 gånger

Jag svarade i din tidigare tråd också […]

ABS-lampan är åter och ett tag trodde j[…]

Jag har ingen lösning åt dig men jag ha[…]

DIN bil borde inte ta någon skada om ni kopp[…]