NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1502428
Tråkigt.
Jag har som sagt haft samma problem (P126100 och P126400). Men din är inte permanent ännu då vad det verkar om du kunde ta bort den och inte uppleva problemet vidare.
Snart kanske den går sönder helt. Spridare 2 alltså.

Eller också går den länge till. Det visar sig.
#1502484
Tyvärr hände det igen idag på väg till stallet...
Stannade, tog bort koden, startade om. Kom upp direkt igen. Varvade lite, stannar på 2000 varv.
Raderade igen, tog ur nyckeln och startade om sen gick det.
Köpte dieseltillsats på biltema, skadar inte att testa"göra rent" lite. Men det måste helt klart kollas på.
#1502957
Lämnade in bilen.
Visade sig att kopparpackningen för spridare 2 var helt körd. Det läckte som fan helt enkelt. Det förklarade även det pysande, tickande ljudet som varit väldigt tydligt på tomgång och som nu är helt borta.
Vi testar att åtgärda det som första steg och hoppas på att det bara var det som var felet. Ska testköra bilen nu en period så får vi se.
#1561183
Hej! Exakt samma sak hände mig på väg hem idag. Mörkt o blött o kallt o 6 mil hem. Hankade mig hem precis som du. En del som är lite förvirrande. Som varför kopplas antisladd ut? Trodde det hade att göra med motorfästen, att motorn hamnade snett eller nått. Får åka o läsa av felkoderna. Skulle gjort det ändå då dieselvärmare inte funkar.

Så, fick ni ordning på era problem? Räckte det att byta packningen till spridaren eller fick ni byta till ny spridare med? Borde vara ett jobb man kan göra själv på uppfarten eller? Fast vad är det där med att koda in och att bilen ska lära sig eller vad de var? Är det en motor eller en robot med AI?? 😅
#1561207
awelon skrev:Hej! Exakt samma sak hände mig på väg hem idag. Mörkt o blött o kallt o 6 mil hem. Hankade mig hem precis som du. En del som är lite förvirrande. Som varför kopplas antisladd ut? Trodde det hade att göra med motorfästen, att motorn hamnade snett eller nått. Får åka o läsa av felkoderna. Skulle gjort det ändå då dieselvärmare inte funkar.

Så, fick ni ordning på era problem? Räckte det att byta packningen till spridaren eller fick ni byta till ny spridare med? Borde vara ett jobb man kan göra själv på uppfarten eller? Fast vad är det där med att koda in och att bilen ska lära sig eller vad de var? Är det en motor eller en robot med AI?? Bild
Har fått byta 2 spridare med samma fel på min C30 D2. Tydligen jobbar även antisladdsystemet genom att strypa bränsletillförseln till motorn.
#1561765
awelon skrev: tor 16 nov 2023, 19:41 Hej! Exakt samma sak hände mig på väg hem idag. Mörkt o blött o kallt o 6 mil hem. Hankade mig hem precis som du. En del som är lite förvirrande. Som varför kopplas antisladd ut? Trodde det hade att göra med motorfästen, att motorn hamnade snett eller nått. Får åka o läsa av felkoderna. Skulle gjort det ändå då dieselvärmare inte funkar.

Så, fick ni ordning på era problem? Räckte det att byta packningen till spridaren eller fick ni byta till ny spridare med? Borde vara ett jobb man kan göra själv på uppfarten eller? Fast vad är det där med att koda in och att bilen ska lära sig eller vad de var? Är det en motor eller en robot med AI?? 😅
Att byta packningen hjälpte i ungefär ett år.. I somras sa det poff igen och jag fick byta spridaren.
Så vitt jag vet körde inte första verkstaden in den något, tror man bara behöver göra det när man byter själva spridaren.
Verkstad två som bytte gjorde det. Var ett jävla härk att få fram rätt spridare då motorn är bytt och av "någon" anledning är motornumret bortslipat fick jag veta :oops:

Har för mig att verkstan sa något om varför den larmar för ABS men jag kommer inte ihåg vad det var, tyvärr..
#1561768

RapingBear skrev:Har för mig att verkstan sa något om varför den larmar för ABS men jag kommer inte ihåg vad det var, tyvärr..
Antisladd-systemet jobbar bl a genom att reglera motorkraften, vilket innebär bränsletillförseln på en dieselmotor. Du får larm om ECU:n inte vill samarbeta med resten av systemet.

#1561796
oskich skrev: ons 22 nov 2023, 11:01
RapingBear skrev:Har för mig att verkstan sa något om varför den larmar för ABS men jag kommer inte ihåg vad det var, tyvärr..
Antisladd-systemet jobbar bl a genom att reglera motorkraften, vilket innebär bränsletillförseln på en dieselmotor. Du får larm om ECU:n inte vill samarbeta med resten av systemet.
Tack!!! :-D
Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?