NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1504234
Så där justerat ner oljenivån på stickan så den ligger mellan max och min kört en tvångsregenering och innan dess fyllt partikelfiltret med skumrengöring. Resultat
Avsaknaden av vridmoment upp till strax vid 2000 är lika dant som innan. Regenerering pågick i cirka sju minuter på 4200 varv. Hade ett uppsamlingskärl under avgasningsröret. Det kom inte ut speciellt mycket där. Få se på nästa körning till Örebro tre mil om intervallen på regenerering håller i sig. Difftryck på tomgång är ca 7hPa.
#1504302
Om nu DPF vore igensatt så borde väl diff trycket vara betydligt större än 5hPa på tomgång? Och jag har ju dessutom tagit bort tempsensorn och fyllt en hel flaska m sånt DPF rengöringsskum och kört regenerering vilket borde ge nån liten skillnad
Bilagor
DPF skum rengöring.jpg
DPF skum rengöring.jpg (608.47 KiB) Visad 1166 gånger
tempsensor DPF.jpg
tempsensor DPF.jpg (496.42 KiB) Visad 1166 gånger
Senast redigerad av 1 MrCougar, redigerad totalt 0 gånger.
#1504303
I Vida finns test för slaglängden på vakuumdosan till VNT . Kollade och det ser ut att ligga på ca 13mm dvs kring normvärdet vid 49cm/Hg.
Likaså verkar Turbon vara i OK skick, ytterst ytters lite radiellt spel, inget axiellt, inga märken eller böjda vingar på turbinen, snurrar skapligt lätt.
Bilagor
turbo.jpg
turbo.jpg (1.45 MiB) Visad 1166 gånger
kontroll VNT vacuum 3.jpg
kontroll VNT vacuum 3.jpg (278.96 KiB) Visad 1166 gånger
kontroll VNT vacuum 2.jpg
kontroll VNT vacuum 2.jpg (283.38 KiB) Visad 1166 gånger
kontroll VNT vacuum 1.jpg
kontroll VNT vacuum 1.jpg (1.01 MiB) Visad 1166 gånger
IMG_20220628_194004.jpg
IMG_20220628_194004.jpg (2.79 MiB) Visad 1166 gånger
#1504355
Jag baserar mitt påstående på att du är uppe på höga tryck i DPF vid full gas på 3ans växel. Har du testat att göra samma sak med v50n som går bra? Jag kan självklart vara helt ute och cykla. En tvingad regenerering borde ge skillnad, men det behöver inte märkas om man bara mäter vid tomgång (gjorde inte det för mig).
#1504811
Innan DPF åker bort kollade jag Turbo Boost valve.
Den är inte tät i nån port i spänningslöst läge , men de kanske ska vara så, ?
1:a bilden så sjunker nålen till 0 på ett par sekunder
Bilagor
turbo boost valve 2.jpg
turbo boost valve 2.jpg (1.84 MiB) Visad 1061 gånger
turbo boost valve 1.jpg
turbo boost valve 1.jpg (308.3 KiB) Visad 1061 gånger
turbo boost valve.jpg
turbo boost valve.jpg (337.66 KiB) Visad 1061 gånger
#1504896
Ser fint ut. Hade rost på en kolv. löste sig med lite Autosol men felet återkom efter några månader. Tror inte det gör något att det sjunker. Trodde det skulle sjunka snabbare? När ventilen slår till så borde vakumet gå ut blixtsnabbt för att styra VNT. Om den inte är tät inuti?
#1504931
DPF borttagen och kontrollerad med fiberoptik ser skapligt rent ut måste jag säga
Bilagor
IMG_20220712_215521.jpg
IMG_20220712_215521.jpg (4.47 MiB) Visad 990 gånger
IMG_20220712_215508.jpg
IMG_20220712_215508.jpg (6.02 MiB) Visad 990 gånger
IMG_20220712_195117.jpg
IMG_20220712_195117.jpg (5.61 MiB) Visad 990 gånger
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...