NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1503273
Har haft problem nu med min v50 d2 d4162t så det här kanske inte gäller. För din är väl en d4164t.
Men har du kollat lambdan? Jag upplevde att bilen inte gick som den ska och fick för mycket bränsle.
Tog ur lambdan. Den hade ett riktigt tjockt lager sot runt sig så inte konstigt den inte kunde mäta korrekt.

Efter rengöring så kan jag komma ner i en "nuvarande förbrukning" jag aldrig sett förut på panelen.
#1503290
ok.Får koppla på en sån vacuumsug på dosan o mäta slaglängden på reglerstången samt se om den löper jämnt utan hack. Kikade på magnetventilen i går kväll men såg inget anmärkningsvärt. Man skulle ju kunna testa m "Norsk felsökningsmetod" i o med att den vinröda v50 accelererar skapligt, med bra skjuts som förväntat. Flyttar sig felet så är de ju magnetventilen som är boven i dramat.
Rengöra Lambda sond brukar väl vara "no-no" men har du lyckats med det så är de ju bara att gratulera.
Ang litet hål i insuget så borde väl det gå att läsa ut att laddtrycket blir för lågt, eller?
#1503340
Reglerarmen löper lika lätt på båda bilarna. Testar och shiftar dpf trycksensor för att ev utesluta den. Fick dock se ett olje/dieselläckage vid flänsen insug turbo,,, om de möjligen kan bidra till effektförlusten?
Uppdaterar efter provkörning:
Har skiftat DPF trycksensor mellan bilarna och provkört. Eftersläpningen av "turbu-skjussen" är likadant dvs mkt svag acceleration upp till strax 2000 rpm då kommer vridmomentet. Regenereringen får morgondagen utvisa om det är lika högfrekvent. I så fall inget fel på DPF sensor
Bilagor
IMG_20220627_193846.jpg
IMG_20220627_193846.jpg (5.33 MiB) Visad 919 gånger
#1503359
Nja,,där runt oljerören ser de skapligt torrt ut, men det verkar komma från själva flänsen mot insugningsröret, den delen som man liksom klykar över skruvskallen. Plaströret/insuget har nyare datumstämpel så den byttes nog tillsammans när Turbon byttes. Där är de kletigt på undersidan och oljan eller diesel läckaget ser ut att komma därifrån . Får demontera det och se hur tätningen ser ut. Har för mig de sitter en sån grön o-ring under och tätar mellan turbo och plastinsuget.
I gårkväll när jag kollade magnetventilen så funderade jag på den svarta plastliknande burken som sitter jämte. Är de en oljefälla till vevhusventilation eller är de nån vacuumburk och om man skulle kolla vacuumet så det inte är för dåligt undertryck då kommer väl inte VNT att orka dra till ändläget?
#1503378
vacum produceras oftast i en separat pump på dieslar. Kan slangen till VNT-styrklockan som kommer från magnetventilen vara skadad?
Tror inte oljan på kompressorhuset har något med dina problem att göra utan snarare en punkt till på att-göra-listan.
Kontrollera slangarna på magnetventilen.
#1503427
Fattar inte varför den genererar så ofta, de går ju bara nån enstaka mil innan de regenererar. Körde VIDA inkopplat på vägen hem och med diagram. Den svarta kurvan är diff tryck i DPF och den går ju upp vid fullvarv till runt 145 hpa men sen sjunker sen då man läpper gasen,,,,, varför triggar den då regenerering?
Bilagor
IMG_20220628_175846.jpg
IMG_20220628_175846.jpg (358.8 KiB) Visad 859 gånger
#1503429
Minns att när jag jobbade med turboaggregat att vi hade en manuell vacumpump med manometer för att kontrollera wasregate så de hade rätt tryck för att reagera. Detta var dock för VNT fans. Hur man gör detta som hemmafixare har jag ingen ide om.

Har en original DPF som jag bytte vid 19000 mil i förebyggande syfte. Du får gärna prova den om du vill.
Kanske värt att ta ner den du har annars för en rengörning och se om problemet sitter där?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Storlek på Skivor/bromsar?

Hej, Tänkte beställa bromsar fram till[…]

Passar dessa fälgar

Ja bör passa, yttre fälgkanten hamnar do[…]

Stort tack, erniefågelholk! Det blir till st[…]

Nu hittade en polare till mig en tysk åter[…]