NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1505021
Har nu kollat turbons olje tillförsel samt spel i axiellt led 0,06 mm vilket håller sig inom marginalen ( 0,02-0,08 mm). Att koks eller annat jocks skulle ha en begränsande effekt på "spinn up" kan nog också uteslutas. Helt fritt från främmande föremål o kocks-
Frågan är vad nästa steg är? Börjar nästan bli lite trött :bored:
Bilagor
filter i nippel.jpg
filter i nippel.jpg (429.21 KiB) Visad 1153 gånger
turbo shaft bearing oil supply.jpg
turbo shaft bearing oil supply.jpg (683.32 KiB) Visad 1153 gånger
turbo ex oilpipe.jpg
turbo ex oilpipe.jpg (777.53 KiB) Visad 1153 gånger
oljerör till turbo 1.jpg
oljerör till turbo 1.jpg (403.24 KiB) Visad 1153 gånger
turbo 1.jpg
turbo 1.jpg (544.93 KiB) Visad 1153 gånger
axiellt 2 .jpg
axiellt 2 .jpg (445.59 KiB) Visad 1153 gånger
axiellt 1.jpg
axiellt 1.jpg (441.39 KiB) Visad 1153 gånger
#1505050
Tog du bort filtret i banjonippeln? Tror det stod någonstans att man skulle göra det.
Sett en video när de tog bort dom på en Audi A7 med dubbelturbo det var ett stort jobb pga att de satt mycket illa till.

Men... Är det samma turbo som på din andra? Tycker inte det ser ut som ett Garretnummer på bilden där man ser mätklockan mäta axialspelet? ( numret till vänster i bild) Det kanske inte är turbonummret utan bara numret på kompressorhuset?
#1505081
1162 står ju SN: vilket borde vara samma som löpnummer efter individnummer. 753420 verkar vara motsvarande om man slår in. Volvos orginalnr (från VIDA) 36002480 och kollar man på https://www.turbomaster.info/eng/catalo ... gina=GT15V så ser det ut att stämma . Ang Banjonippeln från blocket så är de nog orginal och röret också omjag fattar datum etiketten rätt. Jag har kontrollerat flödet med att hälla T röd, uppmätt 20 ml och allt rann igenom direkt utan fördröjning, likaså blåst med tryckluft och kollat med fiberoptiken, dock endast första delen. Det finns inga som helst strypningar i röret. Banjonippeln är den gamla med metallfilter. Det finns en ny variant med ett filter i nylon med större area men det känns som att själva "felet" med den sena spinn up effekten knappast kan bero på detta?
Bilagor
oljerör.jpg
oljerör.jpg (1.28 MiB) Visad 1120 gånger
IMG_20220714_004304.jpg
IMG_20220714_004304.jpg (3.69 MiB) Visad 1122 gånger
#1505093
Nej, den sena spin up effekten beror nog på något annat
De första sex siffrorna är som du säger vilken turbo du fått. De följande fyra säger hur den är justerad, (rotation) nipplar mm som kan vara olika på olika bilmärken. Börjar de sista siffrorna på 9 så är den fabriksrenoverad. Garret säljer inte renoverade av denna turbo.
Garret har inte serienummer, men på renoverade turbo vill man ha det för att kunna lämna garanti på rätt turbo så man inte behöver ha livstids garanti på alla turbo.

Jag skulle inte tro att det är något fel på din turbo.

Troligtvis är den så rätt den kan vara, men jag tror det är en renoverad. Om man tittar hur numret är gjort på turbon så verkar det vara professionellt gjort.
Alla mätningar du gjort har visat sig vara rätt.

Turbon är känslig för mottryck vilket även de frekvent återkommande regenereringarna verkar tala för.

Har hört talas om dåliga eftermarknads DPF men då borde väl det uppmätta trycket i DPF visa det?

Jag har slut på bra ideer.

Växla sensor för sensor med den andra?

Har ändå för mig att du hade bra värden i din DPF
#1505101
DPF är losstagen och endast renblåst mha tryckluft ca 4 bar. Marginellt med sot kom ur den. Innan dess togs kort m Fiberoptikkamera. Lite svårt pga alla böjar men de gick skapligt bra och några av bilderna visar ett raster / rutmönster ganska tydligt så min slutsats är att DPF fungerar. tog en filmsnutt ( som inte går att få med här, om jag fattat rätt??) Industridammsugare se https://youtube.com/shorts/VnNDuTb9J9o?feature=share
Finns väl ingen anledning till att "skölja" eller tvätta rent det här?
På bilderna där de är vita sträck är kamerahuvudet som skrapat i lätt så det måste vara ett ytterst fint lager med sot. bilden med de stora rutnätet är på utgångssidan
förefaller vara näst intill inget motstånd alls. Kollade med verkstaden som bytte Turbon för ca 500 mil sedan och de säger sig inte ha nån mer info/ide.
Nuvarande analys är att:
Regenereringen får ner mottrycket till några enstaka hPa men någonting verkar trigga igång sot-utfällningen i DFP så att difftrycket blir för stort. Har inte hittat exakt siffra som triggar igång regenereringen, men tempen i filtret går upp på höga värden så att sotet verkligen bränner ur är nog bekräftat.
Fråga:
- Vad kan ge så snabb sot-utfällning?
-Är det samma fel som gör att Turbon inte kommer upp i tryck på låga varv?

Enl proffesionell supprt så ska läckage ge tvärsemot effekt, dvs ladda på låga varv men när slangen expanderar och öppningsarean ökar tappas trycket snabbt vilket ger en karaktär som att Turbo tappar i övre varvtalsregistret och abrupt, Alltså tvärs om.
Lite tröstlöst
Bilagor
partikelfilter  utblås v50 2010.jpg
partikelfilter utblås v50 2010.jpg (22.24 KiB) Visad 1095 gånger
partikelfilter  inlopp 2v50 2010.jpg
partikelfilter inlopp 2v50 2010.jpg (17.01 KiB) Visad 1095 gånger
partikelfilter  inlopp 1v50 2010.jpg
partikelfilter inlopp 1v50 2010.jpg (19.4 KiB) Visad 1095 gånger
#1505174
Kan det vara avsaknad av eolys, t.ex. att det inte pumpas ut eolys i bränsletanken så regenerering sker utan eolys ? Det borde ju iofs larma från ADM om den inte matar, men den kan ju mata utan att något kommer fram. Prova fylla i några matskedar i bränsletanken, kolla med nån verstad om de har lite över mot en vetelängd till fikat..
#1505221
Den tanken har faktiskt slagit mig, att eolysen är boven i dramat eller nått misch Masch o hanteringen. Förra veckan ringde jag den verkstan gör att få lite mer info utöver kontantfakturan, som för övrigt listade:
-Rengöring dpf m diagnos.
-Fyllning Additiv.
Det borde ju ha gjort i omvänd ordning !
Men de verkade okey. De hade naturligtvis fyllt Additiv först o kört regenerering efter.
Eolys 176, nollat räkneverket och kört pumpen för att mata fram vätskan i slangen. Det lät som att de visste vad de pratade om, "by THE Book".
Men jag lutar mig mer åt att det är något som gör bränsle luft blandningen fel så det bildas extremt snabbt sot och därför triggas generering en igång så ofta.
Nästa steg blir att adaptera EGR en gång till. Ev Mäta upp retur flödet från spridarna så de lämnar lika volym sinsemellan . Har dock en "livlina" (diagnostekniker) till som jag skall konsultera på måndag få se om han har några andra input. Blir ett olje byte också. Nu är den gamla oljan kontaminerad av diesel.
Jag är 100% säker på att initiala felet hänger ihop med de uteblivna laddtrycket och sen är regenereringen följdfel på de.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]