DPF är losstagen och endast renblåst mha tryckluft ca 4 bar. Marginellt med sot kom ur den. Innan dess togs kort m Fiberoptikkamera. Lite svårt pga alla böjar men de gick skapligt bra och några av bilderna visar ett raster / rutmönster ganska tydligt så min slutsats är att DPF fungerar. tog en filmsnutt ( som inte går att få med här, om jag fattat rätt??) Industridammsugare se
https://youtube.com/shorts/VnNDuTb9J9o?feature=share
Finns väl ingen anledning till att "skölja" eller tvätta rent det här?
På bilderna där de är vita sträck är kamerahuvudet som skrapat i lätt så det måste vara ett ytterst fint lager med sot. bilden med de stora rutnätet är på utgångssidan
förefaller vara näst intill inget motstånd alls. Kollade med verkstaden som bytte Turbon för ca 500 mil sedan och de säger sig inte ha nån mer info/ide.
Nuvarande analys är att:
Regenereringen får ner mottrycket till några enstaka hPa men någonting verkar trigga igång sot-utfällningen i DFP så att difftrycket blir för stort. Har inte hittat exakt siffra som triggar igång regenereringen, men tempen i filtret går upp på höga värden så att sotet verkligen bränner ur är nog bekräftat.
Fråga:
- Vad kan ge så snabb sot-utfällning?
-Är det samma fel som gör att Turbon inte kommer upp i tryck på låga varv?
Enl proffesionell supprt så ska läckage ge tvärsemot effekt, dvs ladda på låga varv men när slangen expanderar och öppningsarean ökar tappas trycket snabbt vilket ger en karaktär som att Turbo tappar i övre varvtalsregistret och abrupt, Alltså tvärs om.
Lite tröstlöst