NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1533659
Hej,
Jag hade liknande fel, som beskrivs först i denna tråden. Har en Volvo C30 1.6d år 2009, alltså samma motor d4164t och turbo. Problemet löste sig till slut. Men jag tänker berätta hur allt började. Och sedan vad jag gjorde för att fixa det.

Felet uppstod efter att jag bytt turbo (till en Garret utbytesturbo från Dieselspecialisten) och bytt partikelfilter till ett rengjort partikelfilter original (rengjort av EcoClean). Partikelfilter nollades med Vida och dieseladditiv fylldes på för ca 3000 mil sedan. Jag passade också på att byta vacuumslangen, som går från turboreglerventilen till vnt klockan på turbon. Efter utförda reperationer så satte jag mig förväntansfullt i bilen och körde en testrunda, som gick sådär… Motorn upplevdes segare på varvtal under 2000 varv. Bränsleförbrukning gick dessutom upp från ca 0,54 till 0,58 blandad körning. Efter ett par dagar så körde jag på en utflykt på motorvägen uppför en lång ganska så brant backe och se där… displayen tänds och det står ”nedsatt motorprestanda”. Stannar bilen på lämpligt ställe och startar om och kör hem. Läser ut felkoder med Vida, ECM-1517 ”Turboreglering - För högt tryck”. Så min känsla stämde bra med att motorn inte gav samma prestanda som före turbobyte och partikelfilter byte. Den gamla turbon byttes inte för att den fungerade dåligt, men för att den läckte mycket olja från vnt armen (där den går in i turbon) och packningen mellan avgassidan och insugssidan. Prestandamässigt så fungerade den bra i ca 41500mil ;-) .

Nu kommer jag till hur det löste sig.
Jag insåg att jag brukade lite väl mycket våld på vacuumslangen när jag drog den från turbon till turboreglerventilen. Det sitter ju mycket saker i vägen och slangen har många böjar. Så jag köper en ny (en gång till), eftersom jag misstänker att den befintliga har har fått sprickor. Nu gör jag om och gör rätt. Bort med luftfilterhus, Intercoolerrör, batterihylla, bränslefilter. Tömmer kylarvätska och lossar slangar och rör till termostathuset. Vill du ha ännu bättre åtkomst så får du även ta bort termostathuset, det behövde inte jag men det var trångt. Tar du bort termostathuset så byt packningen. Nu vart jag noggrann med att inte dra hårt i slangen och att dra den exakt på samma ställe den ursprungliga hade gått, med samma klämmor/fastsättning. Och ingen smuts in i hålen på någon ände av slangen. Ihop med allt igen och testkör. Sedär… nu fungerar den bättre igen. Prestandan betydligt bättre, men jag känner mig inte riktigt 100% nöjd ännu :-) Kör samma utflykt som förra gången för att se ifall jag kan trigga samma fel igen. Efter att ha kört sex gånger uppför backen så lyckas jag att tända felkoden en gång när jag trycker gasen i botten (krävs en ganska brant motorvägsbacke i mitt fall). Ej godkänt. Dessutom var inte bränsleförbrukningen perfekt ännu. Den låg på 0.53 motorväg (farthållare 2300 varv ca 110km/h). Normalt på motorvägen efter byte av partikelfilter förut har varit ca. 0.50-0.51. Hem igen. Beställer en ny turboreglerventil och monterar på. Samma testrunda igen och nu fungerar allt perfekt. Prestanda normal och jämnare, snabbare acceleration från lägre varvtal. Kunde inte trigga några felkoder oavsett plattan i botten ett flertal gången, vid olika tillfällen, uppför samma backe som förut. Motorväg 0.51 i bränsleförbrukning. :-D Problemet löst.

Analys
Jag jämförde kurvorna på turboreglerventilen i Vida före och efter att jag bytt ventil och kurvan höll sig jämnare på landsväg och motorvägen efter bytet jämfört med före. Slutsats, hur var den gamla slangen? Jag höll med fingret över ena hålet och sög i det andra hålet för att testa ifall jag kunde känna något vacuum. Jag tyckte jag fick vacuum så jag blev lite orolig först att slangen inte var ett problem. Bestämde mig ändå för att sätta dit den nya slangen, eftersom jag inser att utan ordentlig utrustning att testa ifall slangen håller vacuum så kan den ändå läcka. Små sprickor kan göra att den ändå håller vacuum men att det tar längre tid att bygga upp vacuumet jämfört med en hel slang och att hålla vacuum över tid blir svårt. Tid spelar i denna problembeskrivningen antagligen en stor roll. Ju längre tid det tar att bygga upp vacuum, desto längre tid innan turbon reagerar. Kan det vara så att Vacuumet dessutom behöver hålla över tid så att inte ventilen skall behöva reglera för ofta vid konstant fart? Hur skulle det påverka kraften från turbon och bränsleförbrukning?

Varför behövde jag byta ventil? Kommit in t.ex. fukt genom sprickor i den förra slangen? Eller smuts i ändarna på vacuumslangen? Det är ju så att luft sugs ut genom ventilen från vacuumslangen. Kan det vara därför jag hade en jämnare kurva från Vida när jag mätte på den nya turboreglerventilen jämfört med den gamla? Varför fungerade gamla turboreglerventilen när den ursprungliga slangen användes till gamla turbon? Min teori är att fjädern till vnt armen på gamla turbon inte behövde samma kraft för att påverkas, eftersom den var gammal. Dvs mindre vacuum behövdes för att påverka turbon. Den nya vnt armen är lite mer stum med den nya fjädern. Till nya turbon behövs då både fullgott vacuum och en väl fungerande ventil.

Övrig info. Jag bytte insugsgrenrör (nytt) på bilen ca 12000 mil sedan, tror jag det var. Det gamla var igenkleggat. Rensade då lite försiktig inloppen till cylindrarna, det var mycket klet och sot. Rensade även EGR ventilen då. Prestanda på bilen kändes betydligt piggare efter dessa två övningar.

Det blev långt.
#1534274
Glöm förresten inte att byta vacuum accumulatorn (den lilla svarta lådan som sitter ihopkopplad med vacuumslangar mellan magnetventilen och vacuumpumpen). Kostar ca 350kr på Volvo. Byt gärna de anslutna vacuumslangarna också. Den har samma sorts funktion som en tryckaccumulator, fast med vacuum istället för tryck. Dvs att när vacuumpumpen arbetar på höga varvtal så byggs vacuumet upp och kan sedan frigöras på låga varvtal när magnetventilen till turbon öppnar. Har du en nyrenoverad turbo med en styvare fjäder på vnt klockan än vad en gammal turbo har, så behövs ett perfekt vacuum för att dra vnt klockan så fort magnetventilen öppnar. Detta kommer att ge dig en jämnare och bättre acceleration på lägre varvtal under 2000 varv. :-D
#1534641
Vill även säga att du inte kan se på vacuumackumulatorn (den lilla svarta lådan enligt ovan) att den är sönder. Det sitter troligtvis något membran eller liknande i den som är utslitet eller hål i. Men jag vet faktiskt inte hur det ser ut inuti den, bara att det inte gick att se utanpå min att det var fel på den. Dessutom sa personen som beställde hem delen på Volvo Bilia att han inte sålt en sådan förut. Och han har jobbat där flera år. Men han visste inte heller vad den lådan gör, förrän jag förklarade det för honom. Så jag misstänker att rätt många bilar kör runt med ett fel på vacuum ackumulatorn, men att kanske bara de som byter turbo upplever problem eftersom de får en styvare fjäder på vnt armen? Jag upptäckte det först med nya turbon, märkte som sagt inget när jag körde med den gamla turbon. Jag misstänker att man får en bättre bränsleförbrukning med en ny vacuum ackumulator även med en gammal turbo. För tidigt för mig att säga någonting än om bränsleförbrukning på min bil då jag kört för kort sträcka efter turbobytet, men känslan just nu är att den gått ner, jämfört med gamla turbon. Men det kan ju bero på ny turbo? :-D Men reglering av turbon är ju viktig för optimal prestanda.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]