Hej,
Jag hade liknande fel, som beskrivs först i denna tråden. Har en Volvo C30 1.6d år 2009, alltså samma motor d4164t och turbo. Problemet löste sig till slut. Men jag tänker berätta hur allt började. Och sedan vad jag gjorde för att fixa det.
Felet uppstod efter att jag bytt turbo (till en Garret utbytesturbo från Dieselspecialisten) och bytt partikelfilter till ett rengjort partikelfilter original (rengjort av EcoClean). Partikelfilter nollades med Vida och dieseladditiv fylldes på för ca 3000 mil sedan. Jag passade också på att byta vacuumslangen, som går från turboreglerventilen till vnt klockan på turbon. Efter utförda reperationer så satte jag mig förväntansfullt i bilen och körde en testrunda, som gick sådär… Motorn upplevdes segare på varvtal under 2000 varv. Bränsleförbrukning gick dessutom upp från ca 0,54 till 0,58 blandad körning. Efter ett par dagar så körde jag på en utflykt på motorvägen uppför en lång ganska så brant backe och se där… displayen tänds och det står ”nedsatt motorprestanda”. Stannar bilen på lämpligt ställe och startar om och kör hem. Läser ut felkoder med Vida, ECM-1517 ”Turboreglering - För högt tryck”. Så min känsla stämde bra med att motorn inte gav samma prestanda som före turbobyte och partikelfilter byte. Den gamla turbon byttes inte för att den fungerade dåligt, men för att den läckte mycket olja från vnt armen (där den går in i turbon) och packningen mellan avgassidan och insugssidan. Prestandamässigt så fungerade den bra i ca 41500mil
.
Nu kommer jag till hur det löste sig.
Jag insåg att jag brukade lite väl mycket våld på vacuumslangen när jag drog den från turbon till turboreglerventilen. Det sitter ju mycket saker i vägen och slangen har många böjar. Så jag köper en ny (en gång till), eftersom jag misstänker att den befintliga har har fått sprickor. Nu gör jag om och gör rätt. Bort med luftfilterhus, Intercoolerrör, batterihylla, bränslefilter. Tömmer kylarvätska och lossar slangar och rör till termostathuset. Vill du ha ännu bättre åtkomst så får du även ta bort termostathuset, det behövde inte jag men det var trångt. Tar du bort termostathuset så byt packningen. Nu vart jag noggrann med att inte dra hårt i slangen och att dra den exakt på samma ställe den ursprungliga hade gått, med samma klämmor/fastsättning. Och ingen smuts in i hålen på någon ände av slangen. Ihop med allt igen och testkör. Sedär… nu fungerar den bättre igen. Prestandan betydligt bättre, men jag känner mig inte riktigt 100% nöjd ännu
Kör samma utflykt som förra gången för att se ifall jag kan trigga samma fel igen. Efter att ha kört sex gånger uppför backen så lyckas jag att tända felkoden en gång när jag trycker gasen i botten (krävs en ganska brant motorvägsbacke i mitt fall). Ej godkänt. Dessutom var inte bränsleförbrukningen perfekt ännu. Den låg på 0.53 motorväg (farthållare 2300 varv ca 110km/h). Normalt på motorvägen efter byte av partikelfilter förut har varit ca. 0.50-0.51. Hem igen. Beställer en ny turboreglerventil och monterar på. Samma testrunda igen och nu fungerar allt perfekt. Prestanda normal och jämnare, snabbare acceleration från lägre varvtal. Kunde inte trigga några felkoder oavsett plattan i botten ett flertal gången, vid olika tillfällen, uppför samma backe som förut. Motorväg 0.51 i bränsleförbrukning.
Problemet löst.
Analys
Jag jämförde kurvorna på turboreglerventilen i Vida före och efter att jag bytt ventil och kurvan höll sig jämnare på landsväg och motorvägen efter bytet jämfört med före. Slutsats, hur var den gamla slangen? Jag höll med fingret över ena hålet och sög i det andra hålet för att testa ifall jag kunde känna något vacuum. Jag tyckte jag fick vacuum så jag blev lite orolig först att slangen inte var ett problem. Bestämde mig ändå för att sätta dit den nya slangen, eftersom jag inser att utan ordentlig utrustning att testa ifall slangen håller vacuum så kan den ändå läcka. Små sprickor kan göra att den ändå håller vacuum men att det tar längre tid att bygga upp vacuumet jämfört med en hel slang och att hålla vacuum över tid blir svårt. Tid spelar i denna problembeskrivningen antagligen en stor roll. Ju längre tid det tar att bygga upp vacuum, desto längre tid innan turbon reagerar. Kan det vara så att Vacuumet dessutom behöver hålla över tid så att inte ventilen skall behöva reglera för ofta vid konstant fart? Hur skulle det påverka kraften från turbon och bränsleförbrukning?
Varför behövde jag byta ventil? Kommit in t.ex. fukt genom sprickor i den förra slangen? Eller smuts i ändarna på vacuumslangen? Det är ju så att luft sugs ut genom ventilen från vacuumslangen. Kan det vara därför jag hade en jämnare kurva från Vida när jag mätte på den nya turboreglerventilen jämfört med den gamla? Varför fungerade gamla turboreglerventilen när den ursprungliga slangen användes till gamla turbon? Min teori är att fjädern till vnt armen på gamla turbon inte behövde samma kraft för att påverkas, eftersom den var gammal. Dvs mindre vacuum behövdes för att påverka turbon. Den nya vnt armen är lite mer stum med den nya fjädern. Till nya turbon behövs då både fullgott vacuum och en väl fungerande ventil.
Övrig info. Jag bytte insugsgrenrör (nytt) på bilen ca 12000 mil sedan, tror jag det var. Det gamla var igenkleggat. Rensade då lite försiktig inloppen till cylindrarna, det var mycket klet och sot. Rensade även EGR ventilen då. Prestanda på bilen kändes betydligt piggare efter dessa två övningar.
Det blev långt.