NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av skurk1
#1500631
Hej!

Tänkte kolla om någon vet vad som kan vara boven i dramat. Kollar runt och det finns ju en hel del tips, men är inte supersugen på att testa på allt då det kommer kosta mer än vad det smakar.

Fick motorlampa och bilen gick in i limp mode idag. Extremt ryckig gång om jag inte trycker plattan i mattan (som accelerar kanske 1km/h per sekund).

Kollade felkoder och fick P2110 (DTC) "Throttle Actuator A Control System - Forced Limited RPM". Utöver detta fick jag även ECM-2110 "Front Heated Oxygen Sensor (HO2S), Heating".

Jag ställer mig tveksam till att pilla bort lambdasonden det första jag gör, känns som om att 9 gånger av 10 så är det något annat som är orsaken. Då lutar det väl kanske mer mot spjällhuset, men det finns rätt många historier om folk som byter det 3-4 gånger utan att det löser problemet just på denna motor. Mest lutar det väl mot regler/magnetventilerna + att det är en billig del att byta så jag har passat på att beställa ett par nya.

Medan jag väntar så tar jag gärna emot tips. Någon som haft liknande bekymmer eller samma felkoder till och med?

Bilen har rullat prick 20K och har varit gubbkörd de senaste 10 åren.
Användarvisningsbild
av skurk1
#1500632
Vet inte hur VIDA fungerar riktigt, men om det går att söka på felkoder i någon sorts kunskapsbas/databas så skulle jag vara otroligt tacksam om någon vänlig själ skulle kunna slå upp och kolla vanliga bekymmer + artikelnummer till ev. delar som måste bytas.
av Doomis
#1500650
Ja som vanligt när man felsöker. P2110 är en generell felkod som sätts av motorstyrenheten för att hindra motorn att orsaka skador i motorn eller i drivsystemet genom att reducera vavtalet.
Eftersom du åkt i limphome fungerar inte lambdaregleringen så bra och sonden blir inte het nog. Så felkoderna är helt i sin ordning, men dom är inte menade som faktiska fel, utan en följdorsak till ett annat problem. Du har läst ut en generell felkod så jag antar att du inte läst ur via VIDA utan med nån OBD mojäng.
Jag kan inte säga vad som är fel i din bil. Men efter som motorstyrenheten inte satt någon annan felkod än de där 2 så ligger troligen felet i drivlinan BCM eller TCM om du nu har en automat.
av Okalettos
#1500673
ECM-2110 (gasspjäll felaktig signal) var det på min 1,8F, i kombination med ECM-0607 (motorstyrenhet internt fel).. Enligt VIDA.
Gasspjället byttes (och sen hela motorkabelhärvan), utan skillnad.. Boven visade sig istället vara den dyra motorstyrenheten :/
Användarvisningsbild
av skurk1
#1500682
Doomis skrev: lör 28 maj 2022, 21:51 Ja som vanligt när man felsöker. P2110 är en generell felkod som sätts av motorstyrenheten för att hindra motorn att orsaka skador i motorn eller i drivsystemet genom att reducera vavtalet.
Eftersom du åkt i limphome fungerar inte lambdaregleringen så bra och sonden blir inte het nog. Så felkoderna är helt i sin ordning, men dom är inte menade som faktiska fel, utan en följdorsak till ett annat problem. Du har läst ut en generell felkod så jag antar att du inte läst ur via VIDA utan med nån OBD mojäng.
Jag kan inte säga vad som är fel i din bil. Men efter som motorstyrenheten inte satt någon annan felkod än de där 2 så ligger troligen felet i drivlinan BCM eller TCM om du nu har en automat.
Du kan nog vara inne på något! Hade inte gissat på BCM i första taget, men kommer ihåg att ABS-lampan lös några sekunder igår. Efter att ha kollat andra forum och även youtube så verkar det stämma in helt och hållet. Ska försöka få tag på någon med VIDA i dagarna här och kolla om man blir klokare, men detta kan nog vara kruxet.

Tack för tipset, återkommer när jag vet mer!
Användarvisningsbild
av skurk1
#1502075
Doomis skrev: lör 28 maj 2022, 21:51 Ja som vanligt när man felsöker. P2110 är en generell felkod som sätts av motorstyrenheten för att hindra motorn att orsaka skador i motorn eller i drivsystemet genom att reducera vavtalet.
Eftersom du åkt i limphome fungerar inte lambdaregleringen så bra och sonden blir inte het nog. Så felkoderna är helt i sin ordning, men dom är inte menade som faktiska fel, utan en följdorsak till ett annat problem. Du har läst ut en generell felkod så jag antar att du inte läst ur via VIDA utan med nån OBD mojäng.
Jag kan inte säga vad som är fel i din bil. Men efter som motorstyrenheten inte satt någon annan felkod än de där 2 så ligger troligen felet i drivlinan BCM eller TCM om du nu har en automat.
Historian fortsätter. Regnade på med ännu fler felkoder samt mindre roliga ljud från motorn. Motorn varvar 4K RPM så fort du andas på gaspedalen, den fastnar där i 3-5 sekunder och går sen ner till 2K.

Än så länge vet jag att slangen till PCV-ventilen är brusten, så jag håller på och tar isär insugsgrenröret lite grann dag för dag (krävs lite väl mycket tålamod att få loss det för min smak). Detta bör förklara Lambda-koderna (har fått fler) då den har tappat vakuum så syre/bränsle-blandningen är fel.

Spjällhuset var katastrofalt smutsigt och jag tror att det smartaste får bli att köpa nytt grenrör för det är 1-2 cm tjockt oljeslagg så långt ögat kan se inuti. Avvaktar med detta tills jag fått loss grenröret och ser hur pass illa det ser ut runt ventilerna i motorn. Är det illa där då får bilen sjunga sin sista vers.

Har fått hem ny slang och PCV-ventil så det blir byte i veckan.

Om du eller någon annan har några bra tips på att få bort de mellersta skruvarna/bultarna från grenröret (de övre + den understa är borta) så tas tips tacksamt emot. Har fått bort den längst till vänster, och den högra under EGR/spjällhuset är inte så svår men den som sitter i mitten är ju ditsatt av en sadist..
av kareta
#1502096
Jag funderar på om det blir någon skillnad om du kopplar ur lmm/maf. Enkelt test!

Av egen erfarenhet vet jag att trasig pcv-slang gör att motorn går fett. Läcker det in mycket luft fyller motorn på med bränsle och du får dålig lambda och det kanske förklarar gasspjället med.
Användarvisningsbild
av skurk1
#1502120
Okalettos skrev:Ja att vara dumsnål sadist verkar vara ett krav vid anställning av produktutvecklare sen typ 15-20år tillbaka :x :party:
Haha ja, inte ville de ondsinta jäklarna att man skulle hemmapula med den här motorn i alla fall ;-)
Oklart om det är lättare om man har en motor från Volvo istället för Ford/Mazda-historian, men roligare motorrum finns det ju att mecka i! :-D
kareta skrev:Jag funderar på om det blir någon skillnad om du kopplar ur lmm/maf. Enkelt test!

Av egen erfarenhet vet jag att trasig pcv-slang gör att motorn går fett. Läcker det in mycket luft fyller motorn på med bränsle och du får dålig lambda och det kanske förklarar gasspjället med.
Det är den hypotesen jag jobbar med också. Fick äntligen loss grenröret ikväll men inser nu att jag inte får upp det ur motorrummet. Sitter en jättekonstig elkontakt till vänster som jag har noll förståelse för hur jag ska koppla ur. Finns inga flärpar att trycka ner eller dylikt, försöker googla på men har inte hittat något än så länge. Tror jag måste ta bort fuel/injector rail (injektorspridarbryggan?) också för att få upp grenröret. Har följt denna video men jag har inte ens i närheten av lika mycket wiggle room uppåt som han har på sin Ford.
Användarvisningsbild
av skurk1
#1502644
Problemet är officiellt löst! Tog bort grenröret och bytte slangen & PCV-ventilen och nu går bilen bättre än någonsin.
Får fortfarande felkoder på lambdasonderna lite då och då men det är nog pga avgasläckage. Ska reparera avgassystemet vid tillfälle och då får jag se om Lambda-sonderna fortfarande är OK eller om de behöver bytas ut.
Volvo EX40 billigast att serva

Enligt artikeln som jag länkar till nedan s&a[…]

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]